--------------------------------------------------------------------------------
Arne Svensson (Arne S) skrev:
Instämmer helt.
[/i]
Skärpedjupet är ointressant i frågan.
--------------------------------------------------------------------------------
Instämmer inte, ännu
Om man vid matbordsbilden lägger fokuspunkten på pojken i förgrunden och väljer inställning för ett kort skärpedjup blir damen vid fönstret mindre skarp eftersom hon befinner sig på ett längre avstånd från kameran. Om man då väljer ett större skärpedjup blir väl resultatet annorlunda. Tänker jag fel? [/QUOTE]
Ja det är fel tänkt.
Först och främst måste skärpan hamna där man vill ha den. För den dag du vill sudda ut damen i fönstret så kan du inte det för du vet inte var skärpan hamnar.
Sedan styr man djupet också.
-------------------------------------------------
Jag instämmer, tror att vi menar samma sak men att jag inte uttrycker mig på samma sätt som du. Jag utgick också i mitt exempel från att jag valt en fokuseringspunkt, i detta fallet pojken.
Fördelen med att använda A-DEP läget är att man inte själv behöver tänka på inställningar för större skärpedjup. Det finns naturligtvis en risk att någon fokuspunkt, precis som i "gröna rutan" hamnar på en vägg bakom. Men eftersom kameran sätter inställningar för ett stort skärpedjup minskar risken för den typen av oskärpa. Det är ett hjälpmedel men ingen garanti.
Min slutsats är att vi i stort har samma uppfattning.