Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixten löper amok

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Har en FL36-R. Den har fungerat tillfredsställande i ett par månader. Men nu blir bilderna alldeles chockvita. Fattar inget, har inte ändrat några inställningar vad jag vet? Någon som vet?

Oj då. Men det kanske kan vara fint i vissa lägen? :)

Jag gissar på att du råkat ställa blixten på manuellt. Det är en knapp bak på blixten, kolla på blixt-displayen så du får rätt inställning. Ex. TTL.
Antingen det eller så har du ställt in den på 'pluss', antingen i kameran eller på blixten. Men jag gissar på att den inte är på ngt av autolägena.

Oj då. Men det kanske kan vara fint i vissa lägen? :)

Jag gissar på att du råkat ställa blixten på manuellt. Det är en knapp bak på blixten, kolla på blixt-displayen så du får rätt inställning. Ex. TTL.
Antingen det eller så har du ställt in den på 'pluss', antingen i kameran eller på blixten. Men jag gissar på att den inte är på ngt av autolägena.

Nejdå, jag har den på ttl-auto. Har inte heller dragit upp styrkan i kameran. Däremot testat att dra ner den kraftigt, men med samma mjölvita resultat. Just nu beter den sig normalt igen och det utan att jag gjort nån som helst ändring. Det hela är alltså nyckfullt och jag vet inte om det är något man ska vänta sig av externa blixtar jag hade en Sigmablixt till min förra kamera och den hade jag inga problem med, däremot vet jag andra som upplevde just detta mjölfenomen med den blixten.

Kan också vara lite glapp.
Min kamera fattar inte alltid att det sitter en 4/3-blixt på. Rucka isf lite fram och tillbaka på foten.

Blixten gör så om inte all information mellan kamera och blixt funkar. Har haft samma problem men då var en TTL kabel inkopplad mellan. Kolla noga så att blixten är helt intryckt i blixtskon. Sedan har en handlare berättat att kontakten kan bli daålig om skruven dras åt för mycket. Främst på Canon var det så.

L-E

Jag har själv en Canon blixtkabel mellan FL-36 blixten och mina kameror. Den har hittills alltid fungerat utmärkt tillsammans med blixten. Dock kan jag tänka mig att det blir knas om det inte är kontakt med alla stift. Att det nu fungerar normalt vid ett senare tillfälle kan indikera att det var fråga om ett temporärt kontaktproblem.

Följande fem lägen kan man ställa in med FL-36R:
◊ | MANUAL | FP MANUAL |
♦ | AUTO | TTL AUTO | FP TTL AUTO |

Ett sätt att felsöka är ju att undersöka om fler än en mode uppträder konstigt.

Vilken kamera har du?
Eftersom det är en -R blixt ska den gå att köra trådlöst på E-420, E-3 m fl.
Kan du göra det kanske det funkar bättre och då kanske det är ett glapp i kontakten som andra har sagt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar