ANNONS
Annons

Blixten kickar inte igång!

Produkter
(logga in för att koppla)

andben2

Medlem
Hej på er,

Har köpt en Sigma EF-530 DG ST ETTL-II till min Canon 450D. Har stoppat i batterier, kopplat på blixten på kameran och gått in i menyerna där man kan göra extern-blixt-inställningar. Allt okej så långt...

Nu till problemet: Blixten fyras aldrig av, hur jag ä beter mig.

Kör jag på full automatik och ställer mig i bastun så får jag slutartid på 30 sekunder... men ingen blixt. Hur gör man för att få igång grejjerna? :) Står ju absolut ingenting i manualerna heller (förutom att man kan välja massa inställningar).

Hjälp!

Mvh
Anders

Låter som du har testa en rad inställningar i såväl hus som på blixt. Jag kan tyvärr inte 450:an, men många nyare Canon hus kan endast styra blixt från kameransinställningar om det är en Canon Speedlite blixt.

Sitter blixten ordentligt i blixtskon? Har du verkligen skjutit in blixten hela vägen i skon och skruvat fast den ordentligt?

Har du provat att köra blixten på full automatik och kameran likaså? Alltså, låt kamera och blixt styra allt. Funkar den ändå inte?

Hur gör du när du kör igång blixten? Fäst blixten ordentligt på kamerahuset. Sätt på kameran, sätt på blixten. Funkar ändå inte?

Funkar verkligen blixten? Har du provat att blixten funkar genom att trycka på den knapp som sitter på blixten och är tillför att testa den?

Kontakta din handlare och hör om blixten är kompatibel med det kamerahus du har. Ibland funkar det bara inte tillsammans. Är både blixt och hus köpta inom EU? Kan ju krångla om den ena av produkterna är såld inom EU och producerats för denna del av världen och en annan är köpte utanför EU. Sällsynt, men kan förekomma att de då inte är kompatibla.

Lycka till!

Ålen.

Hej igen,

Min kamera är köpt i NYC och blixten i Sverige... jag funerade ett tag på det men beslöt mig sedan att uppgradera firmware i kameran från 1.02 till 1.10 och voila! Nu funkar allt...

Ska man bli förvånad? :)

Tack för mycket bra svar iallafall!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar