Annons

Blixtekniken hur länge kommer den finnas kvar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där måste vara ett missförstånd från början, led-lampan är kanske på 120 W men ger ett ljusflöde på 12000 lumen. Det är den notoriska sammanblandningen som görs med led-lampor, där man menar det ljus som en gammal glödlampa på 12000 W skulle ge. Det enda rättvisande är att ange ljusflödet i lumen. Det man mäter i watt är den elektriska effekten.

/Gunnar

Sorry jag som skrev fel 1200W ska det vara.

Finns flera LED som kan körda de i hög effekt kort stund. Även om den inte är särskilt stark har rotolight gjort en försök

Tack! Det är en ganska enkel variant, Dörr DLP-2000. Ingen ljusformare, utan riktad rakt på vilket ger fin karaktär.
Den är ganska kraftig för sitt pris, 12 000 lux på en meter. Det räcker ganska långt.

Den här är tagen i intensivt motljus, modellens ansikte var i skugga men led-ljuset räckte till. Skulle jag däremot vilja använda ljusformare i det här läget skulle den nog inte klara av det, eftersom man då förlorar en del styrka. Å andra sidan klarar inte mina batteridrivna Elinchrome HSS...!
1/6400, f1,4, iso64, D850.

Visa bilaga 160727
Snyggt igen.
Bra kräm i den panelen. V-batterierna är väl relativt dyra.
Kostnaden drar iväg uppåt när man behöver mycket ljus.
Med en 150W ledbelysning som har fattning för reflektor/softbox så borde man klara av mycket, jag har aldrig provat. Men har man redan olika ljusformare så är det nog ett vettigt alternativ att investera i tänker jag.

Snyggt igen.
Bra kräm i den panelen. V-batterierna är väl relativt dyra.
Kostnaden drar iväg uppåt när man behöver mycket ljus.
Med en 150W ledbelysning som har fattning för reflektor/softbox så borde man klara av mycket, jag har aldrig provat. Men har man redan olika ljusformare så är det nog ett vettigt alternativ att investera i tänker jag.
Tack igen:)
Ja, batteriet ligger på 2 500 spänn, räcker ett par timmar. Men stänger alltid av ljuset när det inte används.

Jag kör faktiskt ibland med enbart inställningsljuset på studioblixtarna i studion. Vill man ha kort skärpedjup och speciell karaktär går det bra.

Rätt frän, kräver dock rejäla batterier. V-mount räcker inte till.
Nej men 600d går att köra på v mount som förvisseligen är svagare.

300d är inte större är inte mycket större än en vanlig kompaktaggregat plus nätdelen men den använder jag som vikt.

Har dock inga vlock som klarar att leverera 15A så kan inte köra den.

Men visst de är fortfarande mycket svagare än en studiovlixt men börjar man jämföra med HSS då blir skillnaden mindre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar