Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixteffekt - ledtal motsvarighet i watt

Produkter
(logga in för att koppla)

ahd

Aktiv medlem
Jag undrar om och hur ledtalet på en blixt kan räknas om till motsvarande effekt på en fast belysning.

Jag har någonstans sett något i stil med 300-500 W/s vilket utslaget på den bråkdelen av sekunden som blixten lyser till borde bli en himla massa Watt.

Jag drämmer till med en fråga till när jag ändå skriver. Hur kort tid lyser en blixt till om man avfyrar den på full effekt (har fått för mig att blixtens effekten styrs genom att klippa av blixten i förtid?)

(Jag provade häromkvällen med fyra halogenlampor á 500W och blev inte så imponerad av ljusstyrkan för fotografering jämfört med min blixt.)

Med lite snabbt runtsurfande hittar man t.ex. en modell från Elinchrom som blåser iväg 1200Ws (som tekniker måste jag påpeka att enheten är joule (J) eller wattsekunder (Ws), inte watt per sekund (W/s)!) på 1/1450s, vilket alltså blir sisådär en 1,7 MW under den där knappa millisekunden. Inte konstigt att det låter "pop" om grejorna. :)

Dina fyra 500W halogenlampor måste förstås brinna i 0,25s för att tillsammans bränna lika mycket elenergi som en 500Ws blixt. Sedan är frågan förstås hur det är med verkningsgraden på glödlampor och blixtrör...

Damocles skrev:
Hur översätter man sedan bäst vanliga externa kompaktblixtar till en motsvarande enhet för studioblixtar.
Ledtalet beror på blixtens styrka och reflektorns utformning. På en studioblixt finns det många olika reflektorer och tillbehör. Därför har man inte räknat ut något ledtal för alla kombinationer av tillbehör. Enklast är att mäta upp ledtalet med en ljusmätare när du använder en standardreflektor.

Om du tar en studioblixt med standardreflektor kan du lite mellan tumme och pekfinger anta att:

ledtal 45 motsvarar 250 J.

Dubblar du effekten får du multiplicera ledtalet med roten ur två.

Mina starkaste blixtar ligger på 2400 J.

Senast ändrad:
mipert skrev:
Om du tar en studioblixt med standardreflektor kan du lite mellan tumme och pekfinger anta att:

ledtal 45 motsvarar 250 J.

Dubblar du effekten får du multiplicera ledtalet med roten ur två.

Mina starkaste blixtar ligger på 2400 J.

Menar du då att en batteriblixt, Nikon SB-800, som har ledtal 36 då skulle motsvara 200 Ws? Det låter mycket...

Vid en enkel test med min Sigma Super Dg med ledtal 50 på 105 mm ( ISO 100 ) och en studioblixt, fick jag samma exponering ( båda genom paraply ) när studioblixten stod på 50 ws.

Annars är det svåpr att jämföra ens bara kompakt blixtar då det inte alltid är uppmätta vid samma utlysningsvinkel och i värsta fall inte ens samma ISO ( typ Nissin612 som är uppmätt vid ISO 200 ).

Jag har en annan fråga angående blixtar om någon kunnig kan svara på det: jag har för mig att blixtens ledtal delat med antalet meter till objektet skall motsvara rätt bländaretal ex Ledtal 40 avstånd 4meter = F10 om detta stämmer, vilken slutartid gäller det med då??

Tack för ditt svar Nicro, men vilken ekvation skall man då använda för längre slutaretider typ 1/60 1/125 o s v måste finnas en uträkning någonstans eller är alla inne på "ETTL" läge bara?

Samma ekvation gäller. Eftersom blixtens lystid är nån millisekund eller nåt sånt så har kamerans slutartid ingen betydelse. Det enda som har betydelse är att blixten går av medan slutaren är öppen.

Under förutsättning att det omgivande ljuset är mycket svagare än blixtljuset, förstås.

Tack för era kloka svar, jag vill ibland sprida ljuset från blixten mer om det är ett stillastående objekt dvs använda typ 1/30 s slutaretid därför är detta viktigt för mig, tack än en gång.

Om blixten är den huvudsakliga ljuskällan så spelar slutartiden ingen roll för exponeringen så länge den är längre eller lika med den s.k. X-synk-tiden, vilket brukar vara 1/250s på moderna kameror.

Det kvittar alltså om du ställer in 1/250s eller 1/30s.

Om du fotograferar i starkt dagsljus så blir det annorlunda. Då måste du balansera ljuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar