Annons

blixtdjungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

Segelbranth

Medlem
Jag är ingen proffs..ingen amatörfotograf...utan en helt vanlig svenson som fotar familj och barnens kalas...en alldaglig fototryckare.
Jag har skaffat en Canon EOS 300 V med ett större objektive 75x300mm
Jag vill få hjälp med att reda ut i denna djungel av blixtrar vilken som lämpa sig bäst för vad jag vill använda min kamera till.
Vanlig fotografering av familj inne och ute.
Sedan i kyrkan då min son sjunger i gosskör och det är väl där som man skulle behöva en bra blixt. Sedan skall den med i alla slott i scottland i sommar.
Svar gjärna från en erfaren fotograf.
Maila gjärna då jag inte är här så ofta.

[email protected]

Du bör ha en blixt som du kan rikta uppåt och åt sidorna för att reflektera ljuset i stora vita ytor som tak och väggar föra tt få jämt mjukt ljus över hela motivet.

Metz har relativt billiga blixtar med denna funktion, drygt 1500. Även sigma har med deras 500-modell kostar lite mer.

Metz..det finns en djungel av betäckningar..Ingen som har ett råd om den totala betäckningen..en som man klarar i kyrkor etc? Ser att många ger råd om Canon 580 EX elelr Canon 550..vad motsvarar denna blixt om man gemför andra märken?

Senast ändrad:
Segelbranth skrev:
Ser att många ger råd om Canon 580 EX elelr Canon 550..vad motsvarar denna blixt om man gemför andra märken?

Värsta modellerna i respektive märke, blixtar med ledtal 55/58. Mycket bättre/mer ljus än så blir det inte.

Segelbranth skrev:
Ingen som har ett råd om den totala betäckningen..en som man klarar i kyrkor etc?

Mitt råd är att du skall låta bli betäckning i kyrkor, även om du klarar det...

Annars är väl det viktigaste att blixten går att vinkla uppåt, och att den är stark (högt ledtal).

I kyrkor med högt tak är det å andra sidan inte mycket lönt att försöka få en reflektion i taket, så en diffusor (omnibounce) som sprider ljuset mjukt kan vara bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar