Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtbekymmer

Produkter
(logga in för att koppla)

Encore

Medlem
Hej!

Jag har en Pentax K10D och har försökt fotografera med studioblixtar. Där fick jag problem. Jag är väldigt nybörjare på området men jag ska försöka beskriva problemet så gott jag kan. Sedan hoppas jag att det finns någon som kan hjälpa mig.

Jag kopplade kameran med studioblixten via en synksladd ansluten till en PC-adapter. Blixten avfyrades inte. Jag fick låna en annan PC-adapter men blixten avfyrades ej. En fotokompis satte sin Nikonblixt på min kamera och vi anslöt blixten via synksladden till studioblixten. Nix, blixten var död.

Spelar det någon roll vilken adapter jag sätter på tillbehörsskon? Finns det en universell modell som passar alla kameror eller har Pentax sin egen modell?

Vad är det som kan ha gått snett under mitt försök med studioblixten?
Obs! Själva blixten fungerade med andra kameror.

Hälsningar
Anna
 
Kör du kameran på M-läge?
Jag kör alltid M-läge, 1/125 och f/8.0 som startvärde.

Jag har med både min K100D och K20D använt en standard PC-adapter men även en generell radiosändare och det har inte varit något problem alls.

Har ni provat en annan kamera med samma PC-adapter och sync-sladd?
Skulle detta fungera så tyder det på att din kamera har trasig blixtuttag.
 
Hej!

Jag har en Pentax K10D och har försökt fotografera med studioblixtar. Där fick jag problem. Jag är väldigt nybörjare på området men jag ska försöka beskriva problemet så gott jag kan. Sedan hoppas jag att det finns någon som kan hjälpa mig.

Jag kopplade kameran med studioblixten via en synksladd ansluten till en PC-adapter. Blixten avfyrades inte. Jag fick låna en annan PC-adapter men blixten avfyrades ej. En fotokompis satte sin Nikonblixt på min kamera och vi anslöt blixten via synksladden till studioblixten. Nix, blixten var död.

Spelar det någon roll vilken adapter jag sätter på tillbehörsskon? Finns det en universell modell som passar alla kameror eller har Pentax sin egen modell?

Vad är det som kan ha gått snett under mitt försök med studioblixten?
Obs! Själva blixten fungerade med andra kameror.

Hälsningar
Anna

En standardsko i kamerans blixtsko ska normalt fungera att synka med utan problem . Jag har kört med en lågbudget adaptersko från kaffebrus och det synkade både i m-läge och grönt läge... Pröva att låna en blixt för provkörning... Du kan ju gå in på ett ställe som säljer Pentaxblixtar och be att få prova om det fungerar. Om inte, fel i kameran.....
 
Tack för svaren!

Om standardadapter fungerar på era kameror så är jag orolig att det är något fel på min. Jag har kört i M-läge och synksladden fungerade med andra kameror, dock inte med min.

Det är ett hopplöst läge! Ingen av mina bekanta använder Pentax så jag kan inte kolla om någon extern blixt funkar tillsammans med min kamera. I butikerna har de inte heller någon Pentaxblixt alt blixt som är kompatibel med Pentax.
 
Det tyder på att det är fel på din kameras blixtskoanslutning.

Det finns en risk om man kör med gammla och ev trasiga blixtar att få för hög sync-spänning in i kameran och det kan förstöra...
 
och du hadde slutartiden under 1:180?
på ratten finns ett rött X (kryss) för användning av blixt men vet inte om det skulle ha någon speciell funktion då man lika gärna kan använda M.
 
X-läget låser slutaren på kamerans blixtsync 1/180 sekund, i övrigt är det som ett manuellt läge fast man förändrar bländaren och inte slutartiden. K10D stödjer ju slow-sync blixt, men jag vet inte om studioblixtar gör det.
X-läget är det som bör användas med studioblixtar.
 
Jag undrar?

I din text står det så här:
"En fotokompis satte sin Nikonblixt på min kamera och vi anslöt blixten via synksladden till studioblixten. Nix, blixten var död."

Jag undrar då: är det så att:
Din kompis monterade en Nikonblixt på din Pentax K10D och anslöt med kabel blixtens uttag till en sekundärt kopplad studioblixt?

Inte för att jag är säker men Nikonskon är ej kompatibel med Pentax mig veterligt och det kan ju ha orsakat ett haveri. Så även om nu Nikonblixten fungerar betyder inte det att Pentaxen är felfri. Givetvis förutätts det att skon som du använder är kompatibel med <Pentax om inte funkar det ej.

Denna sko fungerar med PENTAX SE LÄNK NEDAN
http://kaffebrus.com/blixtadapter-om-du-ej-har-synkuttag-168.html


Hej!

Jag har en Pentax K10D och har försökt fotografera med studioblixtar. Där fick jag problem. Jag är väldigt nybörjare på området men jag ska försöka beskriva problemet så gott jag kan. Sedan hoppas jag att det finns någon som kan hjälpa mig.

Jag kopplade kameran med studioblixten via en synksladd ansluten till en PC-adapter. Blixten avfyrades inte. Jag fick låna en annan PC-adapter men blixten avfyrades ej. En fotokompis satte sin Nikonblixt på min kamera och vi anslöt blixten via synksladden till studioblixten. Nix, blixten var död.

Spelar det någon roll vilken adapter jag sätter på tillbehörsskon? Finns det en universell modell som passar alla kameror eller har Pentax sin egen modell?

Vad är det som kan ha gått snett under mitt försök med studioblixten?
Obs! Själva blixten fungerade med andra kameror.

Hälsningar
Anna
 
Jag körde i M-läge (f8 och 1/180 sek). När jag har fått fart på blixtskon så ska jag testa med X-läge.

Att testa nikons blixt var det sista vi gjorde, efter alla andra misslyckade försök att avfyra studioblixten.

Tack för alla tips och reflektioner. Som jag ser det så måste jag först och främst kolla om felet ligger i blixtskon. Det är väl enklast att sätta på en extern pentaxblixt och kolla om den funkar. Eftersom jag har ingen själv så tänker jag köpa en.

Jag har kollat lite och har bestämt mig för AF 360 FGZ.

Fungerar den blixten så har jag gjort fel med ngt annat. Om inte då är det fel i skon och då finns inget annat än att skicka kameran på en reparation.

Tänker jag rätt?
 
Jag körde i M-läge (f8 och 1/180 sek). När jag har fått fart på blixtskon så ska jag testa med X-läge.

Att testa nikons blixt var det sista vi gjorde, efter alla andra misslyckade försök att avfyra studioblixten.

Tack för alla tips och reflektioner. Som jag ser det så måste jag först och främst kolla om felet ligger i blixtskon. Det är väl enklast att sätta på en extern pentaxblixt och kolla om den funkar. Eftersom jag har ingen själv så tänker jag köpa en.

Jag har kollat lite och har bestämt mig för AF 360 FGZ.

Fungerar den blixten så har jag gjort fel med ngt annat. Om inte då är det fel i skon och då finns inget annat än att skicka kameran på en reparation.

Tänker jag rätt?


***************************

Hej!

Jag har både Pentax AF 360 och den större blixten AF 540. Jag vill gärna tipsa dig om att fundera på att köpa den större blixten istället. Jag började med en 360, för då fanns inte 540 på marknaden ännu, men jag upptäckte en allvarlig brist med den blixten - man kan nämligen inte snurra blixthuvudet i sidled, utan bara uppåt. Det gör att det blir väldigt begränsat när man vill ta bilder på högkant, man kan ju inte studsa blixtljuset i taket då, utan måste antingen köra blixtljuset rakt på, eller studsa det rakt i väggen i sidled, vilket kan ge konstiga skuggor.

Man kommer heller inte upp högre med blixthuvudet än raktu uppåt, så man kan inte studsa blixtljuset snett bakåt uppåt heller med 360:an, och det var en så stor brist för mig så jag köpte en 540 så fort den släpptes till försäljning.

Om det är ekonomin som gör att du väljer den lilla blixten från pentax, så kanske du ska kolla på t.ex. cyberphoto på blixtar från Dörr, Metz och Sigma. Sök på forumet här så kan du hitta massor av åsikter om de olika sorters blixtar som erbjuds.

Lycka till!

Mvh

Patrik
 
Eftersom du inte bor så långt från Älvsjö(Stockholm) så kan du gå på fotomässan 14-16e Nov, och prova blixtarna där. Då kan du känna på 360an vs 540an före köpet, 360an blir lite klen om man studsar blixtljuset, men det går alltid att skruva upp känsligheten en bit på kameran.
 
Hej!

Jag har en Pentax K10D och har försökt fotografera med studioblixtar. ...via en synksladd ansluten till en PC-adapter.
...
Spelar det någon roll vilken adapter jag sätter på tillbehörsskon?...
Vad är det som kan ha gått snett under mitt försök med studioblixten?
...
Hälsningar
Anna
Hej Anna.
Ja tyvärr spelar det roll vilken adapter du använder, eller vilken blixt beroende på hur man väljer att se på saken.
I dag så är inte tillbehörsskon kompatibel med iso10330 (PC-kontakten), så som den var förr i tiden.

Jag känner inte till vad som gäller för din Pentax men det finns en del skrivet om det här problemet med sync på diverse websajter.

Lite kortfattat kan man säga att nästan alla studioblixtar har en syncspänning som ofta är (mycket) högre än syncspänningen hos de vanliga små blixtarna avsedda för just tillbehörsskon. Att studioblixtarna och äldre "skoblixtar" har en högre syncspänning är helt i sin ordning eftersom de följer den gamla syncstandarden iso10330. Tyvärr verkar kameratillverkarna ha sparat in $$ på "tillbehörskon" genom att hitta på egna icke bakåtkompatibla standarder för sync, som ofta inte tål mycket mer än 5-6V.

Om man ansluter en studioblixt med kabel till tillbehörsskon på en modern DSLR så krävs det alltså en adapter som begränsar syncspänningen som kameran "ser" till en för kameran säker nivå, vilken varierar mellan olika modeller. I annat fall kan kameran gå sönder om du har otur. Tyvärr så är det ju så att de vanliga förekommande adaptrarna inte begränsar spänningen. (känner någon till om det finns sådana begränsande adaptrar?)

Slutsaten måste tyvärr bli att man bör undvika att koppla studioblixtar till tillbehörsskon. Om man ändå måste, så börja med att kolla upp vad kamerans tillbehörssko samt adaptern är specificerade att hantera för spänningsnivåer innan man ansluter studioblixten, ja kolla upp den också..

Om kamerahuset har en integrerad PC-kontakt så bör(?) den kunna hantera iso10330-sync utan extra skydd. (Inga garantier dock, bör kollas upp först!)

Om kamerahuset inte har en integrerad PC-kontakt så blir
rådet nog att använda antingen slavblixt eller radiosync för att trigga studioblixtarna. Då bör man vara helt säker...

mvh//Anders
 
Återigen tack.

Det är mycket jag inte visste om faktiskt. Vilken tur att Ni finns. Jag läser väldigt noga allt Ni skriver. Nu hoppas jag att jag inte haft sönder min kamera genom att ansluta den till studioblixten.

Så fort jag har fått tag i en pentaxblixt så meddelar jag om kameran har överlevt. Håll tummarna för mig!
 
Igår köpte jag en pentaxblixt. Det blev AF 360FGZ. Jag vet att den har en del begränsningar men samtidigt var priset överkommligt.

Kameran och blixten fungerar utan anmärkningar. Nu kan jag andas ut.

Tack för att ni har kommit med så många tips.

Hälsningar
Anna
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.