Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtbekymmer

Produkter
(logga in för att koppla)

-Roger-

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har det senaste året gjort en del försök till actionfotografering, mest mountainbiking och skidor. Ganska ofta råkar man ut för att det är för mörkt och/eller tråkiga skuggor... Därför tänkte jag nu införskaffa en blixt till min kamera och har en del funderingar runt det.

Ett typiskt scenario kan vara att man fotograferar skidåkare som hoppar, brukar då försöka komma lågt för att frilägga dem mot himlen (och så klart få det att se så högt ut som möjligt!). Oftast blir då åkaren underexponerad om man vill ha normalexponerad himmel. Till detta vill jag använda en blixt och har då kommit fram till att det gäller att ha rikligt med mos i den. Har därför funderat på 540 EZ eller 550 EX. Största problemet som jag ser det är att min EOS 300 har en snabbaste blixtsynk på 1/90sek... Hur fungerar det ihop med actionfotografering? Får man bita det sura äpplet och köpa nytt hus eller? Eller funkar det med 550:ans möjligheter till snabbare tider?

En annan fråga, kan man stänga av A-TTL och E-TTL på blixtarna så att man slipper förblixten och bara köra TTL? Tänker mest på snabheten, gäller att hänga med när åkaren kommer... =)

Några andra råd eller nån hemsida som behandlar ämnet? Har läst på photonotes och tycker den är kanon men han tar inte upp så mycket om actionfotografering...

Ha de!
/Roger

Nja, jag kan ju just inget om Canon men generellt fungerar det väl så här med blixt och actionfotografering.

Ingen av de stora märkena synkar blixten med full effekt på särskilt korta tider. 1/200 del är väl en vanlig kortaste synktid, därefter minskar effekten av blixten.

Så även om din kamera synkar 1/90s så kommer blixten att brinna under en betydligt kortare tid. Kanske runt 1/25000s eller nått. Jag har aldrig kunnat hitta bekräftade uppgifter de gånger jag letat. I vilket fall som helst så leder det till att exponeringen kommer att domineras av det blixten träffar och därmed får du som en virtuellt kortare slutartid. Vid extremt snabba panoreringar så kan jag dock tänka mig att du får en oskarp bakgrund, men det är enligt mig enbart effekthöjande för bilden.

I vilket fall som helst så kommer du inte ifrån problemet med att du behöver lätta upp bilden med en blixt även om du köper ett nytt hus. Så då kan du lika gärna köpa en fetingblixt nu och testa med det hus du har. Fungerar inte det så får du kanske titta efter ett nytt hus för att få de bilder du vill ha, men då har du iaf fetingblixten kvar och kan använda med ditt nya hus.

När det gäller blixtar kan jag inte ge dig något annat råd än att köpa orginal. Jag köpte tredjepart till min Minolta och det fungerade inte alls rent praktiskt. Sedan dess har jag köpt enbart orginalblixtar.

Mvh
Maverick

Tack Fredrik!

Faktiskt precis så jag tänkte, det får bli en blixt så får vi se hur bra det fungerar sen. Tyvärr var ju inte blixtsynktiden det första man kollade när man köpte kamera...

Nån annan som har nåt råd kring blixtactionfotografering?
/Roger

Tar upp en intressant råd igen!

Vad tycker ni man skall köra för synctid en normal solig påskdag med en 540 EZ? Tänker på hopp osv!

Jag skulle nog kört så snabb som möjligt(blixtsynktiden) om jag inte är ute efter rörelseoskärpa...
Sen ger en kort tid en stor bländare och då når blixtljuset längre, problemet om det är soligt är att bländaren blir alltför liten om man har en lång blixtsynktid. Om man har EOS 300 med blixtsynktiden 1/90s så blir det en mycket liten bländare som får till följd att blixten inte når särskilt långt...det är nu man vill ha höghastighetssynk... =)

/Roger

Det är nog ganska hopplöst att få det att funka med blixt i skidbacken. Har du 100 ISO film får du en exponering på bl 16 och 1/100 sekund ("sunny 16" regeln). En mycket stark blixt har kanske ett ledtal på 45. Det gör att den till exempel behöver bl 4,5 på 10 m avstånd. För att få bl 16 skall du fotografera på 3 meter.

-Roger- skrev:
Hej alla!

Största problemet som jag ser det är att min EOS 300 har en snabbaste blixtsynk på 1/90sek... Hur fungerar det ihop med actionfotografering? Får man bita det sura äpplet och köpa nytt hus eller? Eller funkar det med 550:ans möjligheter till snabbare tider?

med Ex blixar kan man få blixten att synka på alla tider, dvs snabbare tider än 1/90 som är den normala blixtsynktiden för eos 300

Re: Re: Blixtbekymmer

pola skrev:
med Ex blixar kan man få blixten att synka på alla tider, dvs snabbare tider än 1/90 som är den normala blixtsynktiden för eos 300

Det kan nog ändå bli svårt att få ljuset att räcka till. Någon som vet vilka maxavstånd och arbetsbländare som gäller med dom här blixtarna när man kör med korta synktider??

Jag har försökt ändra synktiden på min eos 300 till 1/250 med en Ex-blixt på, men den ställer tillbaka sig på 1/90 ändå.

Vet någon HUR man ändrar tiden o får den att stanna ?
Blixten är en Metz54-3

Niklas, having a great day

Jag har samma problem med ez blixt. Går det inte att ställa en snabbare slutartid på 300v om jag skulle köpa en ex blixt?

Jag har hört att det skall gå att ställa in en snabbare slutartid än kamerans 1/90 med Canons EX blixtar. Frågan är bara om 300V:n klarar High speed synk... Eller måste man ha en bättre kamera för denna funktionalitet.

300V ska klara high speed sync med ex blixtar, iaf med 420ex, och då troligen 550ex och sen vet jag att sigma EF-500 super funkar bra också då kollegan har en 300V och EF-500 super.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar