Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar??

Produkter
(logga in för att koppla)

JP Collén

Aktiv medlem
Är på jakt efter en blixt..
Men vet inte så mycket om det. Plåtar mycket actionbilder men annat också..Så den ska klara av snabba sporter och människor bl.a...
Gärna fällbart huvud uppoch ner samt höger/vänster..

Också inom en rimlig prisgräns på max 3000 kronor. Finns det något bra alternativ??
Kamera jag använder är en Nikon F65.

Jag funderar själv på blixt och har främst klurat på två alternativ.

Antingen en begagnad Nikon SB-26 för ca 1500 kr. Det är en äldre toppblixt från Nikon. Det är en mycket prisvärd blixt jämfört med vad Nikons motsvarande kostar idag. Jag tror att den borde funka bra ihop med en F65 men jag är inte helt säker.

Det andra alternativet är den nya Sigmablixten 500 DG Super eller vad den nu heter. Jag har för mig att den är likvärdig prestandamässigt med SB-26 men fördelen är att den funkar ihop med Nikons digitala systemkameror. Den kostar drygt 2000 kr. Jag lutar nog mest åt det alternativet just nu. Det är ju inte dumt att kunna behålla den när man blir digital.

Jag gick igenom detta för ett år sedan; tittade på både olika Nikon modeller och tillverkare som Sigma och Sunpak.

Till min F80 blev det slutligen en begagnat SB-28 för 2600 kr. Den största skillnaden mot konkurrenterna och tidigare Nikon modeller (ex SB-26) är att Nikon SB-28 är mindre och kändes mycket smidigare att ha med sig.

Om du klarar dig med mindre ledtal finns Nikons SB-50 för 2195 på Scandinavian Photo. Denna är verkligen kompakt men kan vinklas åt alla håll om jag minns rätt. Köp INTE en blixt som du inte kan vinkla i alla riktningar.

Ett tredje alternativ som jag övervägde var Metz 32..xxx (finns en rad modeller). Ex Metz 32 MZ3 på ScanPhoto för 2650 kr.

Mvh Olof

I FOTO nr.4 2003 blev 15 blixtar testade och självklart så var canons/nikons toppmodeller bäst, men sigmas EF-500 super var nästan lika bra och för bara 3000:- vilket är ca. 2000 mindre än t.ex. nikon sb-80 dx.

Själv köpte jag en begagnad canon 420 ez för 800 här på fotosidan :)

Magnus Wahlgren skrev:
En anledning till att jag inte köpte SB50dx är just att den INTE kan vinklas åt alla håll, som SB80dx och SB28 kan.

Å andra sidan är den gjord för Nikon med inbyggd blixt. Detta ser jag som en fördel och i övrigt är den också en fin blixt. Minusen är väl ledtalet och att den inte går att vinkla åt sidan.

Dessa brister avhjälper du enkelt genom att gå närmare och köpa en TTL-sladd;)

Nikons SB-28...funkar den till F65:an i nikons familj..har nämligen den kameran och nu e jag lite sugen på denna blixt..
är det värt? Vet någon ca pris?? Fått bra betyg iallefall...

Till Mr Skywalker:

Jag frågade "Chewbaca" och han rekommenderade "sunpack" som är ett billigt, men bra märke, om du vill köra biiligt. Annars så rekommenderade "Han Solo" Metz-blixtar, han sa de var de bästa som fanns !!!!

"may the power be with you"

SB-28 borde fungera till F65. Jag har använt SB-28 till 20 år gamla Nikon FM. Däremot har SB-28 en del funktioner som inte kan utnyttjas med F65, ex high-speed sync. Det har jag å andra sidan inte på min F80 heller..

Vinklingsbar i alla lägen är definitivt viktigt; ex för att kunna ta indirekt blixt vid stående motiv.

Kikade på F65 specifikationerna och den verkar ha "Matrix Filled in flash". Detta läge använder jag väldigt ofta på F80 med SB-28. Något jag dock itne kan svara på är om denna fungerar lika på F65 och F80. Hur som helst är det något du skall kolla att blixten har stöd för.

Niklas: The force för sjutton, not the power...

Jag har en sunpack 4000 AF det blir inge bra alls, (den säljes väldigt billigt).
Jag har senare använt SB24. Den är ett lyft jämför med 4000.

Nu använder jag en SB26 som faktiskt ger synbart bättre bilder än SB24.

Men nu använder du en F65 och jag vet inte om den har förmågan att styra blixtens uteffekt fullt ut.
Kan kameran inte det så ska en beg. SB24 vara ett billigare alternativ än SB26. SB24 har ingen slavblixtfunktion med andra blixtar om det önskas i framtiden.

För ngt år sedan hörde jag att det är problem med reservdelar till SB24, men om det stämmer vet jag inte.

callepersson skrev:
I FOTO nr.4 2003 blev 15 blixtar testade och självklart så var canons/nikons toppmodeller bäst, men sigmas EF-500 super var nästan lika bra och för bara 3000:- vilket är ca. 2000 mindre än t.ex. nikon sb-80 dx.

kan det vara något alternativ...sigma ef-500..den kostar BARA 1695 eller nått sånt på expert..Kan det vara ett alternativ, den är ju snäll mot bankkortet...vilket är bra..är det någon som vet om den är bra och har plåtat med den?????

Varför inte skaffa en SB 25 Nikons första blixt med 3D-mätning. Den är i likhet med SB 26:an något större och tyngre än SB 28 men känns också gedignare. Jag har en sådan själv och är mycket nöjd med den. Finesser som slow synk och synk på andra ridån är suveräna. Den saknar dock slavfunktionen något som aldrig varit mitt största bekymmer. Ihop med bouncer lyser den med lätthet upp min 17-35 på 17 mm utan att jag behöver fälla ner vidvinkelskivan. En blixt som gör hela jobbet för halva priset. Den är självklart också vinklingsbar åt alla håll i likhet med Nikon övriga proffessionella blixtar. Även c:a 7 grader neråt för macrofoto.

Senast ändrad:
Calle S skrev:
Nja, jag tror inte att den kan vinklas i sidled. Rätta mig om jag har fel. Sedan tar den bara lithium-batterier, vilket suger.

Det stämmer nog. På Nikons sida står endast "Tilting flash head.". Då skulle jag inte rekommendera SB-50.

callepersson skrev:

Ja, det är riktigt, men ytterligare en blixt fick högsta betyg, nämligen Metz 54 MZ 3. Den har i princip samma ledtal som Canons och Nikons värstingar. I övrigt är den i princip likvärdig med Canon och Nikons toppmodeller, med bara några mindre avvikelser.

Det som talar för Metz fördel är ju 1. priset som är mer än tusen kronor lägre än Canons och Nikons dito (om jag inte tar helt fel). Och 2. Metz smarta SCA-adaptrar som gör att blixten kan användas med i princip vilken kamera som helst, bara att skaffa rätt adapter. Canon och Nikons blixtar är ju bara kompatibla med sitt eget märke.

Dessutom har Metz-blixten sjunkit i princip sedan jag själv skaffade mig en. Nu kostar den 3300 spänn inkl. moms. Klart prisvärt. Rekommenderas!

/Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar