Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar vs fotolampor? Hjälp en vilsen nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

ricku

Aktiv medlem
Tjo!

Under de senaste åren så har mitt intresse för fotografering exploderat. Trots att jag fortfarande befinner mig på "avancerad amatörnivå" så har jag lärt mig oerhört mycket, och nu vill jag sätta upp en grundläggande och enkel fotostudio i min källare.

Jag hade tänkt mig 2 blixtar med paraplyer eller softboxar, samt en vit bakgrund. Men så kom jag ihåg att det finns fotolampor också!

Detta fick mig att fundera. Behöver jag fotolampor på sidan om mina blixtar? Finns det någon fördel med att använda sig av fotolampor på sidan om eller i stället för blixtar?
 
Ljuset = vitt

Låt oss börja där!

Blixtar eller fast ljus är oväsentligt

Fördelen med fast ljus är att du ser vad du får, dvs du ser i sökaren hur bilden blir,,,nja någorlunda iallafall

Blixtar med inställningsljus, är ungefär samma sak.

MEN fördelen med BLIXTAR är att de fryser en rörelse, dvs oavsett om du har en synkhasighet på 180 eller 250 så kan en blixt fixa en grymt snygg bild beroende på att blixten just fryser verkligheten id denna tidpunkte

se denna bild som ett dåligt exempel, men den är tagen med studioblixtar

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2206772&target=_blank
 
Fördelen med blixtar är att dem inte producerar strövärme.
Om du skall använda fotolampor med samma kapacitet som blixtar så kommer en lampa generera samma värme som räcker att värma upp ett mindre hus en kall vinterdag.
Nästa nackdel med fotolampor är att det konstanta ljuset är väldigt påfrestande för ögonen.
Efter en stund upplever man att det flimmrar för ögonen. Dem blir helt enkelt trötta av ljuset.
Ett annat problem är för modeller om man fotograferar sådana att ljuset torkar ut deras ögon.

Riktiga fotolampor är dessutom extremt dyra och går sönder ungefär lika lätt som en vanlig glödlampa.

Ekonomiskt är det enbart blixt som är ett hållbart alternativ.

Använd hellre inställningsljuset på blixtarna för att få en hum om hur det kommer att bli.
 
Du har redan bestämt dig för blixtar förstår jag o det är nog helt rätt.

Fotolampor gör ju pupillen liten o jag vet inte om det blir så bra. Eller bli det bra, då ser man mer av färgen på ögat. Men alla studioblixtar har ju inställningsljus som lyser om du vill på 50-75w har jag läst.

Fotolampor är mer för produktfoto har jag förstått.
 
Tack Rickard! Ja det stämmer att jag är mest intresserad av ett par blixtar. Produktfoto är inte vad jag är inte efter, så med ett par blixtar är jag förhoppningsvis inne på rätt spår!

I dagsläget har jag endast en 580 EX II. Jag vill göra min studiolösning så portabel och enkel som möjligt så att jag kan fotografera på andra ställen än just hemma i källaren. Vad jag funderar på är följande:

* Inhandla en 430EX II.
* Göra 430 EX och 580 EX trådlösa.
* Köpa två lätta stativ, samt två softboxar till blixtarna och köra så!

Vad tror ni om det? Ni får väldigt gärna komma med åsikter / invändningar till min eventuella "inköpslista". :) Jag ska snart iväg till New York och då tänker jag passa på att fynda från B&H Photo!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.