Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar: Vivitar 3700 vs Vivitar 2700

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanney

Medlem
Hej,

Har en knivig fråga som jag tänkte att någon kanske kunde hjälpa till att lista ut svaret på.

Har i dagsläget en Vivitar 3700 som jag vill komplettera med en liknande blixt så att jag kan använda båda samtidigt under "studio"-liknande förhållanden.

Problemet är att jag vill att blixtarna ska ha samma uteffekt eftersom jag vill att de ska kunna ge lika starkt ljus.

Har hittat en Vivitar 2800 som är till salu, nu vill jag alltså veta uteffekten, har hittat tillhörande manualer till dessa på internet (se länkar) men lyckas tyvärr inte tyda var effekten står någonstans.

Vivitar 3700 - http://www.cameramanuals.org/flashes_meters/vivitar_3700.pdf
Vivitar 2800 - http://www.cameramanuals.org/flashes_meters/vivitar_2800.pdf

Tackar hjärtligast för svar!
 
Enligt manualerna har Vivitar 3700 ledtal 36 vid utlysning av ett 35 mm objektiv (fullformat vidvinkelobjektiv).

Vivtar 2800 har ledtal 24 (fast med en smalare utlysningsvinkel - motsvarande fullformatsnormalobjektiv).
Med 35 mm vidvinkelutlysning blir ledtalet 17.

Vivitar 2800 är således en betydligt svagare blixt än 3700.
 
Tack

Tack för så snabbt svar!

Så det är både ledtalet och vilket objektiv som använts som man måste ta hänsyn till?

Vänliga Hälsningar Johanna
 
Ifall du ska använda ett vidvinkligt objektiv så går det på vissa blixtar att ställa om reflektorn (manuellt eller automatiskt) så att den lyser ut en större yta. När ljuset sprids ut mera så blir det förstås svagare, därför blir det ett lägre ledtal.

Ifall du har ställt blixten på vidvinkligaste läget, så blir det samma (låga) ledtal oavsett ifall du använder ett vidvinkel, normal eller teleobjektiv.

Ställer du in blixten för smalaste vinkeln (längsta brännvidden) så får du bättre ledtal (längre räckvidd), men ifall du plåtar med ett vidvinkelobjektiv så blir det mörkt runtom i kanterna på bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.