Annons

Blixtar som EJ passar ihop med Pentax K10 D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla köpare och en tydlig varning till er innan ni köper en extern budgetblixt till en Pentax K10 D (egen erfarenhet) eller toppmodeller av Canon, Nikon m.fl.

Före jul 2007 bestämde jag mig för att köpa en budgetblixt till min Pentax K10 D från Cyberphoto i Umeå.

Testade först med en Soligor Soligor DG-420Z med ett icke fungerande eller ens i närheten av ett tillfredställande resultat. Blixten fungerade instabilt och opålitligt.
Andra budgetblixtar kompatibla med Pentax refereras inte på detta forum.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12323

Den returnerades och ersattes kostnatsfritt med en och Dörr DAF42/480 Ultra till Pentax/Samsung (öppet köp)
Funktion och pålitlighet var lika usel som på Soligor blixten.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15566

Varför det då: Pentax K10 D samt likt Canon och Nikons toppmodeller uppges i återförsäljarleden (inte i konsumentledet) med beteckningen yrkeskamera. Detta förpliktar med att en ansluten extern blixt måste ha en ca 2-4/100-delar "tjockare" och något bredare anslutningsplatta i själva blixtskon med anslutningsdon.

Det stora glappet mellan blixtfoten och blixtskon i kamerahuset som uppstår med en budgetblixt monterad på en sk. yrkeskamera gör, att i fastspänt läge uteblir kontakten mellan enheterna mer eller mindre helt/delvis (beroende på kameramärke/modell).

Detta faktum vet inte ens återförsäljarna om eller de egna lokala säljarna . Som kund är det därför svårt att hävda sig mot en säljares motargument på en internetbutik.

Acceptera inte detta faktum om det inte tydligt i informationen om produkten angivits att blixten inte passar just din kameramodell.

Tillsammans med Cyberfotos säljare och fotografer konstaterade vi (080208) och redde ut att mitt ovan beskrivna och påvisade faktum stämde helt och hållet.

Nu står det noterat (080208) i produktinformationen för berörda blixtmodeller:

Info till Pentax K10D ägare
Med Pentax K10D så har man samma problem som på Canon 40D, att den inte får kontakt med kameran om man drar åt skruven på blixten.

Generell regel enligt min tolkning:
Originalblixtar av proffsmodell (=dyraste modellerna) är kompatibla med resp kameras toppmodeller. (Pentax Pentax passar ihop med en AF 540 FGZ).
Omnämnd infästningsplatta i blixtfoten är tjockare i de dyrare originalblixtarna och blixtskon i kamerahuset har en motsvarande högre höjd.

Budgetblixtar bör därför undvikas till resp kameramärkens toppmodeller.

På en Pentax *ist D från 2005 fungerade båda ovan refererade blixtar helt perfekt utan anmärkning.
 
Senast ändrad:
Har själv K10D och ovanstående Soligor-blixt och måste säga att jag inte upplevt de problem som du lidit av. Blixten ger förträffliga bilder, oavsett om blixten varit åtdragen eller inte - när man väl lärt sig svagheterna med P-TTL och att K10D är väldigt konservativ med exponeringen.
Min blixt lade däremot av för ett tag sedan (skickade bara iväg förblixt, ingen huvudblixt) men jag fick den utbytt på garanti.

/Peder
 
Ägare till Dörrblixten som nämns, har inte upplevt något problem med kontakterna. Kan vara tecken på ojämn kvallitet på budgetblixtarna.
 
Ris till Soligor blixten men ros till Dörr blixten

Pentax AF 540 FTZ har varit min helt perfekt fungerande och inlånade referensblixt, så att felet ligger i kamerahuset kan nog också uteslutas.

Kanske var de till mig oberoende av varenda beställda blixtarna rena måndagsexemplar.

Som svar på Peder och Peters inlägg så vill jag däremot till produkternas fördel tillägga och komplettera informationen om att båda blixtarna.

Båda blixtarna jag testat fungerade helt perfekt till och från, men för det mesta, så funkade inga av funktionerna dessvärre samtidigt. P-TTL funkade inte och inte heller i manuellt läge. Soligor blixten upphörde helt att fungera efter exakt 82 tagna testbilder med K10:an och min referenskamera.

Soligor blixten fungerade inte heller efter detta på min referenskamera Pentax *ist D
Dessförinnan så funkade Soligor blixten perfekt på denna kamera.

================================================

Dörr blixten sitter numera på min kollegas kamera, en Pentax *ist D (min referens kamera)
Han köpte den av mig efter egna tester och vetskap om mina erfarenheter.

Blixten funkar helt perfet och så gör även P-TTL funktionen.
Så något ligger det i mina upplevelser med de båda blixtarna.
================================================

De av mig refererade blixtarnas automat zoom-funktion fungerade bara när man hårt höll ned blixten mot kamerahuset i olåst läge. Det indikerar en konstaterad direkt glappkontakt mellan samma kontaktdon i både blixt och kamera

Om kontaktytorna på kamerahuset inte vore lätt nedsänkta, (plana kontaktytor istället) så tror jag att de båda testade blixtarna skulle fungerat.

Tur eller slumpen är den att båda era blixtar verkar hålla vad de lovar, för prismässigt så är det ju en "ren hit" kan vi gemensamt konstatera.

Oturen eller slumpen för min del är att jag fått punga ut med 1.495 kr plus att jag nu får punga ut med ytterligare 2.500 kr för att förhoppningsvis få en fungerande Pentax 540 Blix, med samma funktioner som i de billiga budgetblixtarna.

Jag vill också meddela att det på några få dagar till mig redan inkommit flera telefonsamtal och e-mail som samtliga bekräftar mina på detta tema refererade erfarenheter.

//Roland
 
Senast ändrad:
Det har förekommit meddelanden här förut i forumet om problem med Dörr och Soligor, så det verkar uppenbarligen finnas vissa kvalitetsvariationer. Kanske det är en fråga om hur väl kontaktplattan på blixtarna har monterats i produktionen - i kombination med att K10D:s konstruktion gör den mer känslig för dessa kvallitetsvariationer?
 
Hej Roland M (och alla övriga besökare)

Som initiativtagare till diskussion, så håller jag helt med dig i ditt inlägg. Konstaterat är redan att på min Pentax K10 D så glappade de båda omskrivna blixtarna i sidled i kamerans blixtsko i ett hårt fastspänt läge. I icke fastspänt läge, så höll blixten på ramla ur kamerans blixtskon av sin egen kraft och vikt.

Samma blixtar isatta i blixtskon på en Pentax *ist D. Då satt de som gjutna i blixtskon utan att ens ha behöva spänna fast blixten. Inte heller glappade den i sidled det minsta lilla.

Måndagsexemplar eller inte kontra ojämn tillverkningskvalité på budgetblixtarna är väl den troliga orsaken. Det får köparna av konsumentprodukterna själva avgöra baserat på egna kunskaper, erfarenheter och risktagande vid köp av budget- och bulkförpackade produkter.

Om det nu är så att tillverkaren har levererat en serie med en hög andel "måndagsexemplar" eller "undermålig kvalité", ja då är det en jäkla massa blixtar där ute som är i omlopp och som har, eller kommer att haverera inom kort eftersom jag har haft oturen att få levererat två av dem.

Det är inte vårt problem som slutkonsumenter att föra dessa erfarenheter vidare till någon tillverkare. Det ansvaret har den sista produktförsäljaren i ledet innan konsumenten.
Däremot, så måste vi konsumenter på en global marknad påtala detta via våra leverantörer och inte acceptera undermåliga konsumentprodukter. Även om en budgetblixt bara kostar 1.495 kr så vill man ju få valuta för investeringen. Det är därför jag delger mina samlade erfarenheter via detta forum

Avslutningsvis på detta inlägg, så har jag inte kommit ihåg att informera er alla om att vid min efterforskning av produktinformation har det tydligt framkommit från flera av varandra oberoende säljare (på olika företag) att Soligor DG-420Z och Dörr DAF42/480 Ultra till Pentax/Samsung är totalt identiska med varandra. Så när som på någon liten annorlunda exteriör design på själva blixthuset.

Vem som tillverkar vem på licens, det kanske någon annan betraktare av detta forum kan upplysa oss övriga om.
Jämförelsen känns för mig som ett par pimpade enäggstvillingar (till samma budgetpris.)

//Roland Axelsson
 
Låter ju lite tokigt att dom inte anpassat blixtskon riktigt. Det om proffsmodellerna var jag inte helt med på. Nu vet jag ioförsig inte hur det ser ut på Pentax sida men ngn billigare blixt har dom väl. SB400 som man ett tag fick med D40 på köpet har jag tagit ngn bild med o den kändes bra och det är ju knappast ngn proffsmodell. Hehe men att kalla Pentax K10D för en toppmodell är väl att ta i, sån extrem skillnad på K100 o den är det väl ändå inte. Det är ju liksom inte en 1Ds MKIII för 78000 kr eller Nikon D3, men saken är den att detta inte riktigt gäller "Budgetblixtar bör därför undvikas till resp kameramärkens toppmodeller.".

Köp original blixtar helt enkelt, ger ju trådlösa möjligheter med ETTL/PTTL o mkt annat smått o gått.
 
Hej!

Köpte i början en Soligor DG-420Z till min K100D. Leverantören var en här på forumet omtyckt web-butik.

Denna blixt hade samma problem som upplevts i tråden, dvs intermittent återkommande kontaktproblem när den skruvades fast "hårt". Fick skruva fast blixten ytterst varsamt.

Detta kunde jag levt med, men min sambo och speciellt min äldsta dotter störde ihjäl sig på tjutandet från blixten när den var igång (dvs. under både uppladdning och full-laddad).

Web-butiken tog tillbaka den bekymmersfritt med min hänvisning till obehaget av tjutandet.

Kontaktproblemet kunde jag levt med...


Mvh,
Daniel
 
Visst finns det andra blixtar som passar och går ihop med Pentax K10 D, men dessa har jag inga erfarenheter av och har därför inte disskuterat dess. Därav detta smala testsegment, men ett nog så känsligt ämne iaf.

Momenklaturen och ordvalen i mina inlägg skall därför ses och värderas helt utifrån betraktarens öga.

Jag har endast använt och återgett de ordval leverantörerna återger muntligt/skriftligt via sina försäljningsled och inte lagt in någon annan värdering av de superlativa ordvalen

För att definiera jämförelsen praktiskt mellan budgetblixtarna och dom dyrare proffsblixtarna så SKALL en av tillverkaren benämnd proffsblixt fastsatt på en proffskamera kunna under fältmässiga tuffa förhållanden bäras och hanteras genom att bära, lyfta transportera de båda sammansatta enheterna enbart genom att brukaren håller i blixten.

Då krävs det att de av mig och leverantören konstaterat saknade 2-4 hundradelarna plastmaterial i blixtfoten är på sin plats på rätt ställe och att blixtskon på avsedd kamera har motsvarande och mottagande dimentionerad och kompatibel blixtsko.

Personligen, så skulle jag med min nyfunna kunskap och erfarenhet definitivt inte våga bära ett kamerahus för 10.000 - 20.000 kr sammankopplad till en enhet med någon av de båda refererade blixtarna monterade på kameran.

Se även andra medlemmars objektiva recensioner på fotosidan.se i menyn "Produkter".

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12323

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15566


//Roland Axelsson
 
Kompatibel bakåt

En av anledningarna till att jag köpte Pentax var att jag skulle kunna använda mina gamla objektiv. Det har fungerat utmärkt. Men verkligen paff blev jag när jag testade en 30-årig blixt av märket Sun pack auto zoom 3000.
Den hänger t.o.m. med under kontinuerlig tagning 3 fps.
Men jag är ingen blixtfotograf så bortsett från hastigheten har den säkert sina begränsningar.
Lothar Marunga
 
Sista inlägget

Som avslutning av denna disskusion, så vill jag efter att delett mina erfarenheter av budgetblixtar meddela att mitt val av passande fullt kompatibel blixt med kameran Pentax K10 D blev en Metz 58 AF-1 digital blixt for Pentax/Samsung.

Blixten fungerar helt perfekt i alla funktionslägen och sitter stadigt som en klippa i kamerans blixtsko. Inget glapp och slek i infästningen som på de budgetblixtar jag tidigare testat.

Metz blixten är dessutom ca 1.000 kr billigare än motsvarande originalblixt, Pentax AF 540 FGZ men 1.500 kr dyrare än samtliga budgetblixtar.

Om du inte väljer en Pentax originalblixt, så rekommenderar jag varmt att du införskaffar en Metz 58 AF-1 digital for Pentax/Samsung till din Pentax K10 D.

Efter en längre test under vintern-våren 2008, så kommer jag att lämna en fylligare produktrecension.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14555

Tack för denna gång
/Roland Axelsson
 
Måste bara instämma med Roland här... Har haft min Metz 58 AF-1 i ungefär en månad nu och jag är helnöjd! Rekommenderas starkt...

Roland: Har också gått och funderat på att göra någon mer utförlig recension efter lite längre användande. Vi får väl se vem som hinner först... :)

Såg dessutom att du handlat din hos Cyberphoto för bara 2780 kr. Vad har du för specialrabatt?
 
Ang.blixtkompatilitet

En blixt som passar utmärkt till Pentax K10:an är Sigmas EF-530 DG Super för 2450:-. Har fungerande P-TTL funktion m.m. Rekommenderas!
 
Re: Ang.blixtkompatilitet

Hans-Gunnar Olsson skrev:
En blixt som passar utmärkt till Pentax K10:an är Sigmas EF-530 DG Super för 2450:-. Har fungerande P-TTL funktion m.m. Rekommenderas!
Hur blir exponeringarna när du vinklar blixten? Jag köpte en sigma till min Dynax 5D men den kunde bara exponera rätt när jag slog den rakt fram så jag sålde möget o köpte en sony blixt istället. Dubbelt så dyr men fyra gånger såbra/MVH Christer
 
Re: Re: Ang.blixtkompatilitet

vaktis100 skrev:
Hur blir exponeringarna när du vinklar blixten? Jag köpte en sigma till min Dynax 5D men den kunde bara exponera rätt när jag slog den rakt fram

530 funkar,
med k10d så har tidigare sigmablixtar tex 500 krånglat, man har fått skickat in den på en uppgradering för att få den att fungera på k10.
 
Re: Re: Ang.blixtkompatilitet

vaktis100 skrev:
Hur blir exponeringarna när du vinklar blixten? Jag köpte en sigma till min Dynax 5D men den kunde bara exponera rätt när jag slog den rakt fram så jag sålde möget o köpte en sony blixt istället. Dubbelt så dyr men fyra gånger såbra/MVH Christer

För mej har även bilder där jag slagit blixten i taket givit helt bra resultat. Inget att klaga på.
 
Ett litet inlägg..

Min DAF42 fungerar u.a. till min K10D, så det verkar som sagt finnas skillnader från kamera till kamera. Hur mycket jag än "river och sliter" i den kan jag inte tappa kontakten, trots att den sitter mycket hårt åtskruvad.

Bonus för mig då jag var beredd att sälja blixten med min K100D Super då jag trodde den inte skulle fungera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.