Annons

Blixtar och digitalkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

strombergjo

Aktiv medlem
Jag har sett många ställen på nätet där man säger att gamla blixtar inte fungerar med digitalkameror.

Vad är det som gör detta? Jag kan förstå att nya blixtar är bättre men vanliga blixtar borde väl fungera precis som innan, eller?
 
strombergjo skrev:
Jag har sett många ställen på nätet där man säger att gamla blixtar inte fungerar med digitalkameror.

Vad är det som gör detta? Jag kan förstå att nya blixtar är bättre men vanliga blixtar borde väl fungera precis som innan, eller?

Blixtar är ju som de flesta nyare kameror, fylld med allsköns elektronik. Alla fyndiga finesser som uppfinns gör att de äldre grejjerna inte hänger med. Ofta kan man använda äldre blixtar om man vill köra dem helt manuellt (men se upp med syncspänningen).
 
De flesta "gamla blixtar" fungerar med digitala kameror. Det som menas är nog att många av de nya digitala kamerorna har så avancerade ljusmätningssystem (TTL, iTTL osv) att man måste ha en nyare blixt som kan utnyttja alla dessa funktioner för att prestera max.

"Gamla blixtar" fungerar ju också men måste ju köras mer eller mindre manuellt.
 
Nja, hur fungerade de "innan", då? Ganska automatiskt, ihop med rätt kamera, antar jag?

Det skickas förvånansvärt mycket information mellan kamerahus och blixt. När den kommunikationen inte fungerar längre så blir blixten inte mycket mer än en dum lampa, även om den blixtrar.

Min gissning är att de flesta kombinationer fungerar, men att blixten då slår med full kraft varenda gång, oberoende av hur man försöker ställa in utrustningen.

Det skulle förvåna mig mycket om någon kombination vore direkt skadlig för utrustningen, men å andra sidan har jag ingen lust att testa det heller...

Edit: Niclas hann före.
 
BengtJohnsson skrev:
Det skulle förvåna mig mycket om någon kombination vore direkt skadlig för utrustningen, men å andra sidan har jag ingen lust att testa det heller...

Edit: Niclas hann före.

En del äldre blixtar skickar ju hundratals volt över kontakten, det gillar inte modern elektronik. Har för mig att tillexempel Canons nyare kamorer är/har varit speciellt känsliga för detta.
 
I många fall brukar man ju låta gammal teknik fungera utan problem även när ny teknik införs. Min F80 har jättebra 3d mätning med en bra blixt men den har vanlig TTL med en sämre blixt.

Så inte digitalt alltså?
 
Risken är väl som Daniel säger att blixten kan skicka hundratals volt över kontakten. Vilket kan sluta med att man bränner väsentliga delar av elektroniken i kameran. Har för mig att jag läst om en del användare här på FS som testat riktigt gamla blixtar på sina DSLR och där med slagit ut kameran fullständigt. Vet inte vad det kan kosta att reparera kameran eller vad försäkringsbolagen säger om ett sådant handhavande. ;o)
 
Med en "gammal" blixt så mätte man ljuset under själva exponeringen med hjälp av reflekterat ljus från filmen. Detta går inte att göra på ett bra sätt med digitala kameror pga sensorns beskaffenhet utan man måste mäta ljuset innan exponeringen, med förblixtar och den "vanliga" ljusmätningen.
Därför funkar inte "vanlig" TTL och därför får man ingen TTL-mätning, och därför ingen blixtautomatik, med äldre blixtar.
 
dumbo skrev:
Med en "gammal" blixt så mätte man ljuset under själva exponeringen med hjälp av reflekterat ljus från filmen. Detta går inte att göra på ett bra sätt med digitala kameror pga sensorns beskaffenhet utan man måste mäta ljuset innan exponeringen, med förblixtar och den "vanliga" ljusmätningen.
Därför funkar inte "vanlig" TTL och därför får man ingen TTL-mätning, och därför ingen blixtautomatik, med äldre blixtar.

Tack för ett mycket bra svar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.