Annons

Blixtar för modefoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

amanda_w

Ny medlem
Hej,

Är det någon som kan rekommendera blixtar till modefotografering? T.ex till porträtt/beauty, utomhus, streetstyle, med bilar, locations inomhus och i studio.

Hittills har jag provat Profoto, Elinchrom och Bowens i studio, har inte märkt av någon jättestor skillnad. På location har jag bara provat Elinchrom Ranger RX speed med 1100ws/400ws, det är dock lite för tungt för lilla mig att bära runt på, haha. Så jag funderar på Quadra-aggregatet, är det något att rekommendera? Vill gärna ha något lätt som är enkelt att ta med på resor.
Finns det något budgetalternativ som är värt att prova eller ska jag satsa på det bästa på en gång?


Tack på förhand!
 
Har du Canon eller Nikon så kan t.ex. 3 st av deras största blixtar tillsammans med Mini TTL + Flex TTL + AC3 från Pocket vara en lösning. Det blir dyrt men portabelt. Jag har 2 st 580 + 1 st 600. Dessa tillsammans ger ungefär (kanske lite mer) samma mängd ljus som 1 st Quadra. Olika ljusformare finns från t.ex. Lastolite. Du bör även ha separata externa batteripack. Fungerar hur bra som helst. Om det blir lättare? det vet i sjutton. Blir en del att släpa likt förbaskat.....
 
Hej,

Så jag funderar på Quadra-aggregatet

Quadran är väldigt smidig. Lätt att packa ner i väskan. Går att hänga över axeln. Inbygd skyport. Om man inte behöver mer än 400ws så är det svårt att hitta något bättre till det priset. Med en adapter kan man använda alla Elinchroms ljusformare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.