Annons

Blixtar & Blixtskoadapter

Produkter
(logga in för att koppla)

khkg

Medlem
Hej

Jag har en Nex 6 med den nya blixt-skofattningen.
Har sett en del fina erbjudande på beg. HVL blixtrar med den gamla Dynax fattningen. Min undran är om ADP-MAA adaptern fungerar bra? Sitter blixten ordentligt fast?. Har funderat på en beg. HVL F36am.

Funderar också över hur tredjeparts blixtrar fungerar. Är det någon som har erfarenhet av tredje parts blixtrar av senare modell med ADI-stöd/mätning? Fungerar dessa på samma sätt, lika bra, som en HVL blixt?

Någon som har erfarenhet av HVL 20M ?
Ev tänkt som en " trigger" eller komplement till den inbyggda..

/Kenneth

Jag köpte en ADP-MAA nyligen. Den funkar hyfsat vilket betyder att jag nu förstår varför Minolta skapade sin speciella blixtsko och samtidigt inte förstår varför Sony nu frångår den.

Den gamla skon var ju superenkal att använda. Bara skjuta in blixten och det hela är klart. Med den nya, standardskon, måste foten på adaptern i mitt fall, skjutas in och därefter låsas med en mutter. Lite pilligt och besvärligt att få foten riktigt fastlåst tycker jag.

Jag köpte en ADP-MAA nyligen. Den funkar hyfsat vilket betyder att jag nu förstår varför Minolta skapade sin speciella blixtsko och samtidigt inte förstår varför Sony nu frångår den.

Den gamla skon var ju superenkal att använda. Bara skjuta in blixten och det hela är klart. Med den nya, standardskon, måste foten på adaptern i mitt fall, skjutas in och därefter låsas med en mutter. Lite pilligt och besvärligt att få foten riktigt fastlåst tycker jag.

Om jag tolkar dig rätt så är det adapterns låsskruv som är dess svaghet. För liten och ev vek? Själva blixten sitter bra på adaptern som har det gamla systemet? Får man bara låsskruven att låsa/dra ordentligt då fungerar allt som det är tänkt?

/Kenneth

Det tycker jag. Jag upplever inte att övergången mellan adaptern och kameran är särskilt vek men lite pillig. Övergången mellan adapter och blixt är precis som som mellan kameror med denna fot och blixt och funktionaliteten verkar OK också.

Det var många som ogillade den gamla tillbehörsskon i och med att där bara gick att montera Minoltas och Sonys egna pryttlar. Med den nya varianten går det att sätta vad som helst där utan adapter, och jag tror också den har fler funktioner (kan styra en EVF, mikrofon med mera).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar