Annons

Blixtalternativ 430 Ex/Studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

StudioG

Aktiv medlem
Hejsan !!

Funderar nu på att inskaffa Studioblixtar .. Men har även lekt med tanken att man skulle köpa 2 st Canon Speedlite 430EX som man skulle slavdriva .. Har nu en 580 EX !!Plåtar ju en del i min lilla studio och då är det lite surt med bara en blixt. Och de blir varm å hålla på med halogenlamppor.Ifall man köper 430 EX kan man även ta me dom utomhus juh. Va tror ni om detta ??

Mvh Glenn
 
Jag lekte idag med min nya 430EX tillsammans med 580EX. En till 430EX är på väg men de lyckades packa fel.

Det enda jag inte får till det med är att bilderna blir underxponerade när jag kör med Av-läget, slår jag förblixtar så löser det dock sig, eller om jag kompenserar.

Hälsningar

Robert
 
Någon som vet hur blixtarna vet hur de ska dosera eller är det något man själv måste ställa in? Vad jag menar är om det nu finns något "autoläge" för som i det här fallet 3 blixtar, förutsätter då automatiken exempelvis att alla blixtar är på samma avstånd eller hur funkar det? Har själv inte några extrablixtar men är lite nyfiken och funderar på att skaffa just en sådan komb som står ovan.

//Jerka nyfiken
 
Canons system bygger helt på automatik. Det går inte att ställa blixtarna manuellt när de körs trådlöst, vilket är en nackdel för hemmastudion. Då vill man ofta ha varje exponering lika stark.

Men på fältet är det trådlösa systemet otroligt smidigt.

Man reglerar ljuset genom att:

1. Justera hela blixtexponeringen med blixtexponeringskompensationen i kameran.

2. Justera de olika blixtarnas styrkeförhållande genom blixtkompenseringen på blixtarna, eller på blixtsändarena A/B-skala.
 
550EX går att ställa manuellt även i slavläge, hur det är med 580EX och 430EX vet jag inte men det skulle förvåna mig om inte 580EX går att köra manuellt i slavläge.
 
Jag hittade den här artikeln på nätet, hos Phonotes, kompletterar användarmanualen excellent.

http://photonotes.org/articles/eos-flash/index3.html#wireless.

Med 580EX är det tydligen möjligt att styra två andra blixtar individuellt.

Ett liljeholmen dök upp nu under kvällen efter att ha läst artikeln jag hänvisar till att jag måste sätta slaven som B för att kunna styra ration.

Magnus "blixtexponeringskompensationen" jag antar att du avser i menu och egna inställningar?

Hälsningar

Robert
 
R.Hammar skrev:

Magnus "blixtexponeringskompensationen" jag antar att du avser i menu och egna inställningar?

Med blixtexponeringskompensationen avser jag blixtexponeringskompensationen som finns som en särskild knapp på de flesta kamerahus.
 
jonasandersson skrev:
550EX går att ställa manuellt även i slavläge,

Inte min. Den går automatiskt över till E-TTL.

Du blandar inte ihop M på kameran med M på blixtren. Med M på kameran har du fortfarande blixtautomatik om blixten står på E-TTL:
 
froderberg skrev:
Inte min. Den går automatiskt över till E-TTL.

Du blandar inte ihop M på kameran med M på blixtren. Med M på kameran har du fortfarande blixtautomatik om blixten står på E-TTL:

Va tro du/ni är bättre !! Att köpa 2 st 430 EX eller så köper jag en till 580 EX + en ST-E2 Speedlite Transmitter !! Dom slutar ju på samma pris. Och var hittar man Softboxar o andra utrustningar ifall man vill bygga studioblixtar av dessa ??
Tack för alla tips ..

Mvh Glenn
 
Manuellt läge i slavläge

Magnus, du har för bråttom märker jag. När du satt blixten i slavläge håller du inne Mode knappen några sekunder, då går den över till M läge och trycker du en gång till så får du Multi läge. Det är ganska många som missar denna möjlighet just i slavläget men den finns där, bara lite dold.

Jonas
 
Glenn,

En 580EX har längre räckvidd än ST-E2 Speedlite Transmitter och kan dessutom kontrollera en tredje grupp (C) individuellt vilket inte ST-E2 kan. En annan nackdel med transmittern är att man måste införskaffa speciella batterier som kan vid fel inköpskanal bli rätt dyrt.

430EX kan endast drivas som slavar, vilket innebär att du inte kan trigga en annan 430EX från kameran med en 430EX.

Hälsningar

Robert
 
Re: Manuellt läge i slavläge

jonasandersson skrev:
Magnus, du har för bråttom märker jag. När du satt blixten i slavläge håller du inne Mode knappen några sekunder, då går den över till M läge och trycker du en gång till så får du Multi läge. Det är ganska många som missar denna möjlighet just i slavläget men den finns där, bara lite dold.

Jonas

Kan intyga att detta fungerar på 550ex. Jag använder det ofta i fält när jag inte vill ha automatik. Upptäckte faktiskt denna feature av en slump en gång i tiden :D

Patrik
 
StudioG skrev:
Va tro du/ni är bättre !! Att köpa 2 st 430 EX eller så köper jag en till 580 EX + en ST-E2 Speedlite Transmitter !! Dom slutar ju på samma pris. Och var hittar man Softboxar o andra utrustningar ifall man vill bygga studioblixtar av dessa ??
Tack för alla tips ..

Mvh Glenn

atphototech.se säljer Lumiquests softboxar för att monteras på vanliga kamerablixtar. Jag funderar själv på att införskaffa en softbox och en ST-E2 till min 580 EX för att kunna göra lite enklare studiofotografering hemma

mvh Håkan
 
R.Hammar skrev:
Glenn,

En 580EX har längre räckvidd än ST-E2 Speedlite Transmitter och kan dessutom kontrollera en tredje grupp (C) individuellt vilket inte ST-E2 kan. En annan nackdel med transmittern är att man måste införskaffa speciella batterier som kan vid fel inköpskanal bli rätt dyrt.

430EX kan endast drivas som slavar, vilket innebär att du inte kan trigga en annan 430EX från kameran med en 430EX.

Hälsningar

Robert

Hejsan !!

Så meo gör man klokare val o köpa 2 st 430 EX då eller ..
 
Re: Manuellt läge i slavläge

jonasandersson skrev:
Magnus, du har för bråttom märker jag. När du satt blixten i slavläge håller du inne Mode knappen några sekunder, då går den över till M läge och trycker du en gång till så får du Multi läge. Det är ganska många som missar denna möjlighet just i slavläget men den finns där, bara lite dold.

Å fan.
 
Här är en annan tråd som handlar om Speedliteblixtar i paraply och ST-2 m m. Kanske intressant för någon...

Blixt i paraply

Har nyss skaffat mig en ST-2 till min 350D + 420EX blixt och det är riktigt kul faktiskt! Väntar på beställt stativ m paraply att köra blixten mot (ca 650 kr) från Kaffebrus nu också.

Men skulle gärna velat ha en blixt + stativ till förstås...
 
Ett annat billigare och enklare alternativ är att skaffa en eller flera Soligor DG-420. Den har inbbyggd slavfunktion, men som enbart fungerar i manuellt läge exponeringsläge både på EOS kameran och EX blixten.

Jag kör med den kombinationen när jag inte ids släpa på mina studioblixtar, och det fungerar alldels ypperligt. Man slipper dessutom ojämn och opålitlig exponering som automatik ofta skapar.

Mvh Mats.
 
R.Hammar skrev:
Glenn, om du har en 580EX så skulle jag köpa två 430EX istället.

Robert

Hej Robert !!

Jag tror det samma som du !! Sen köper man lite tillbehör och vips så har man studioblixtar :) Som man även kan ta med sej överallt utan sladdar o stora väskor !! Hur stor skillnad det sedan blir mot riktiga studioblixtar vet jag inte men prismässigt så är det en rätt stor skillnad + att man kan andvända dessa överallt ..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.