Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtaggregat farligt för DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Losen

Ny medlem
Blixtaggregat farligt för DSLR?

Jag har köpt fyra gammla (typ 70-tal) studioblixtar och tillhörande aggregat.(http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=42474869) Det följer med synkkabel och jag tänkte köpa blixtskoanslutning till, men jag är lite orolig för att blixten ska slå ut kameran (D70s). Har hört att man ska hålla sig till speciella blixtar för digitalt... Är det någon som har erfarenhet? Finns det trådlösa mottagare till rimligt pris som man kan koppla till aggregatet istället?

Senast ändrad:
De flestaa agg har en synkspänning på 5V numer. Kolla om det framgår hur det är med ditt agg. Står det inget kanske du kan söka på internet om info på dina prylar. Att mäta synkspänningen med en Fluke kanske går men det vågar jag inte rekommendera då jag inte vet om det fungerar.

// Maxe

Om du vinner auktionen så se till att du får med stativen också.
Dagens stativ har "hanen" på stativet och inte på lampan som bilden visar.

Jag har bjudit upp till reservationspris, så grejerna ska vara mina... Jo stativen vill jag ha med. Det gör mig inget att grejerna är gamla, bara de funkar. Min budget skulle inte tillåta något annat... Tack för infon!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar