Annons

Blixtagg till 1000D?

Produkter
(logga in för att koppla)

johansjostrand

Avslutat medlemskap
Funderar på en extern blixt. Vad rekomenderas för en vanlig amartör? Har tittat på bla 430 EX II,samt sigmas 500 & 530. Jag hade till min tidigare kamera en sigma ef-430 vilken jag tyckte fungerade bra. Jag är även nyfiken på vilka äldre blixtar på beg marknaden som fungerar ihop med ex 1000D? Räcker det att det är canonfot och e-ttl?

Skall du titta på begagnat så gäller EX på Canon blixtarna. De gamla EZ blixtarna funkar bara begränsat på EOS450. Troligen samma på 1000. Begränsat innebär att den blixtrar fullt utan att komminicera med kamera. Det är alltså manuel inställning och manuella beräkningar som gäller.

Jag har en EX 420 som jag köpt begagnat som jag tycker funkar bra. Dock använder jag sällan blixt. Det är mest vid kalas och fest.

430 EX och 580 EX är väl de hetaste valen. Det finns billigare blixtar - tror att den heter Soligor DG-420 Z som många rekomender bland billigare blixtar - leta runt hos din leverantör och läs testerna här innan du köper.

430 och 580 är underbara blixtar

Om ekonomin tillåter så satsa på Canon Speedlite, med den har du full automatik tillsammans med din kamera. Och du kan styra den från kameran.
Helst då en 430 eller 580 som är moderna... speciellt vers. II.
Startade själv med en Sigma 500DG, vilken är helt OK. Men känns som de flesta blixtägare föredrar/förordar Canons blixtar just till Canon.
Min erfarenhet gör att jag bara har Canons speedlite nu.
Billiga alternativ till dessa bör vara Nissin samt Sigma, och båda är bättre alternativ än ingen extern blixt alls!

Lycka till med ditt köp!

Det råder ju ingen tvivel om att speedlite 430 och 580 är bäst. Tycker dock att de är lite dyra fnvr. Gör man bort sig totalt om man börjar med en billig piratblixt typ Nissin di466, di622 eller ovanstående soligor och sedan låter tiden utvisa behovet? Det kan väl inte bli sämre? Jag betvivlar som sagt inte att 580 är absolut bäst...

Nissin 622 eller va den heter ska ju va prisvärd men så finns ju även sigmas dg super i en billigare variant för 1500 eller va d e är väl nån fjärr feature eller nåt den saknar har ja för mig.

dörr/soligor 420z kan du glömma..den är inte värd ett skit.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto