Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtadapter eller ny blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Embel

Medlem
Hjälp en velig själ att fatta ett beslut.
Jag vet inte om jag borde köpa en ny blixt till min D60 eller en adapter så jag kan använda min "gamla" Sigmablixt. Då går jag väl å ena sidan miste om TTL-funktionen?
(Anledningen till varför jag velar är för att 1. jag gör alltid det med teknisk utrustning och 2. har inte direkt så mycket pengar att jag kan slänga det omkring mig. Tänker även ibland om jag borde köpa mer utrustning till D60n, utifall jag vill byta upp mig senare..)

Det hade jag tänkt använda blixten till är porträtt. Jag är en riktig sucker för naturligt ljus så jag är inte inne på att köpa studioblixtar ännu... Planerar att köpa en reflexskärm och tänkte att blixten kunde vara ett komplement ifall det naturliga ljuset inte vore tillräckligt, och för att få "mörk utomhusbakgrund-ljus person"-effekten. :p (Säg till om jag tänker helt fel med det där, har inte lyckats greppa blixtar och dess påverkan helt och hållet än.)

Är tacksam för alla hjälpsamma svar, och hoppas att någon kan få mig att fatta ett beslut :)
 
Köp adaptern och strunta i ttl,,, om du fotar mycket med blixt och lär dig köra manuellt så öppnas en ny värld (så upplevde jag det) för dig. Studiofotografer kör alltid helmanuellt och det finns inget roligare än att ljussätta med en eller ett par blixtar manuellt (i mitt tycke), Lycka till // Christer
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.