FOTO:s råd räcker inte
Visst är det en bra artikel om blixtfotografering, den i senaste numret av tidningen FOTO, men det finns ändå en fråga som inte besvaras där, och det är vad som händer om man slår blixten rakt på motivet när det sitter en omni bouncer på. Ja, jag vet, jag borde testa några rullar, men det är inte alltid det finns tid till sån't.
Jag har en sådan där plastgrunka som jag trär på min Nikon SB-28. Mannen jag köpte den av hävdar bestämt att det uteslutande ska användas när man slår blixten i taket eller i någon vägg, för att leda en del av blixtljuset mot motivet, så att skuggorna från det indirekta ljuset lättas upp något.
Dock tycker jag mig ofta se pressfotografer på TV som alltid har plastkåpan på, även när blixten är riktad rakt fram.
När jag läser om "flash diffuser" på
www.photographytips.com, ser sådana manicker annorlunda ut jämfört med min omnibouncer. Funkar verkligen inte min plastkåpa som "diffuser"? Är det någon som tagit många bilder med omni bouncern riktad rakt fram?
Jag tycker att de flesta av de färgbilder jag tagit med blixten slagen i tak eller väggar fått konstiga färger, även om jag varit noggrann med att bara slå blixten mot vita ytor.