Gip skrev:
Jag tycker iof manualen är rena kinesiskan...men med lite god vilja kunde .t.o.m. jag plöja mig igenom dom nödvändigaste kapitlen...
Du är inte ensam om att tycka detta. Många har problem med manualerna. Jag förstår inte helt varför? Visst är de inte särskilt bra skrivna och informationen är lite utspridd i vissa fall, men allt finns där och jag tyckte inte den var svårförstådd. Möjligtvis träigt skriven.
Den är samtidigt bara en manual, inte en lärobok till blixtfotogrefering vilket många verkar önska sig. Jag går till manualen för att se specifikationer och vad ett visst reglage gör, det tycker jag manualerna svarar hyffsat bra på. För att lära mig går jag till annan litteratur.
Men jag är mycket intresserad av vad det är folk tycker är dåligt. Någon gång under våren ska jag hålla en fotokurs för folk i min fotoklubb och det är bra om jag vet vad andra tycker manualerna är dåliga på.
Nåväl, då är det väl bra att folk kan fråga här på fotosidan.
...nackdelen är batterierna...varför, varför, varför är det vanliga AA batterierna i blixten och inte såna som sitter i kameran...
Nej! Gudars skymning. Vilket batteri skulle det varit då? EN-EL3(a) som sitter i D50/D70/D100, EN-EL3e som sitter i D200, EN-4 som sitter i D1X eller EN-EL4 som sitter i D2X/D2Hs? Nikon har ju inte ETT batteri till samtlig utrustning.
Oavsett vilket skulle man behöva mer än en uppsättning. Då skulle det blivit dyrt med en massa extrabatterier. Dessutom kostar originalladdaren för att köra i bil hur mycket som helst. Och alternativet med att köpa batterier på plats hade ju inte funkat. Nödladdaren som D70 hade med tre st CR123 var ju verkligen det enligt mig. Ett dyrt sätt med relativt svårfunna batterier.
Har du provat vanliga Ni-MH AA? Jag har 3 sådana uppsättningar för min kameraväska, en uppsättning kostar inte i närheten av vad ett "vanligt" kamerabatteri kostar. De räcker långt och är till och med att föredra framför vanliga alkaliska. De har mycket snabbare laddtid på blixten.