Annons

Blixt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Laney

Medlem
Hej,

Jag funderar lite över blixt och Nikon D50. Jag har typ aldrig lyckats ta bra bilder med den inbyggda blixten på en kamera som D50:n.. Vilken typ av blixt rekommenderar ni att man köper till om man vill kunna ta bättre bilder i mörkare miljöer?

Går det att köra blixten externt, med sladd?

mvh

Nikon har om jag inte är helt felunderrättad blixtar som kan fjärrstyras trådlöst av kameran. Fördelen är att blixten kan placeras så att ljuset kommer från annan riktning än där kameran är.

Blixtar ska i allmänhet kunna svänga huvudet både i höjd och sidledd. Saknas sidleddsvängandet blir det svårt att studsa blixten i taket. Med studs i taket om ett vitt tak finns kommer ljus även att spridas in bakom fotooffret och göra bilden behagligare.

Ett tillbehör som jag tycker är livsviktig vid all form av fotografering är en reflexskärm. Den kan i många fall ersätta blixten, samt komplettera den. Dock krävs det oftats en snäll kamrat som hjälper till och riktar ljuset. En enkel reflexskärm kan tillverkas av en kartongskiva med påklistrat reflekterat matrial, som t ex ett vitt papper, en frigolitskiva eller alumuniumfolie. Det finns naturligtvis att köpa reflexskärmar som fungera minst lika bra.

Jag måste få lägga in en tanke om blixtar efter att ha experimenterat lite. Jag har en gammal Osram-blixt, vilken är en automatisk blixt för gamla kameror som saknar blixtautomatik. Den här blixten har jag kört med gott resultat på såväl Nikon F801 som på Canon G2.Jag ställer bara kameran manuellt på 1/125 sek och den bländare som blixten vill ha. Jag undrar dock om en digitalkamera kan ta skada av detta? Jag har tänkt köpa en Nikon D50 nu, och frågan är väl om man vågar prova på den också?
Det här blev ett litet sidospår, en tanke för oss som har lite äldre fotoprylar liggande i digitalåldern...

Niukoan har två egna blixtar som funkar fullt ut (ger TTL-mätning) med D50. Dessa är SB-600 och SB-800.SB-800 är en lite kraftigare och mer avancerad modell. Den kan tex agera commander (styra andra blixtar trådlöst, göra stroboskop-effekter med och massa annat lull, samt att den ju är kraftigare, som sagt.
Sigma och metz har åxå varianter för Nikon. Sigma har jag läst om att den har vissa kompatibilitetsproblem och inte alltid exponerar korrekt. Om detta är åtgärdat numera vet jag inte.
Metz har jag inte koll på alls.

D50 har inte möjlighet att fjärrstyra blixtar i sig, detta är en av skillnaderna mot D70 som har detta inbyggt. Vill du använda blixten vid sidan av kameran med en D50 så får du antingen skaffa en förlängningssladd för blixtskon eller köpa det extra tillbehöret SU-800, eller för den delen köpa en SB-800 som agerar commander. (SU-800 är typ en SB-800 fast utan själva blixtdelen).

Vilken man ska köpa beror ju på hur mycket pengar man vill lägga. En SB-600 räcker nog för de flestas behov. I normalstora bostadsrum och liknande räcker den iaf mer än väl till. Den kostar ca 2500kr ny och går att hitta begagnad för från 1500kr ungefär.
Har man råd så är det IMO, lika bra att köpa en SB-800. Då har du en kraftigare, mer avancerad blixt som dessutom kan kontrollera andra blixtar trådlöst, om det skulle bli akuellt i framtiden. Den kostar en knapp tusenlapp mer än SB-600. Då får man även med en bouncer, vilket man inte får med SB-600 och alltså tillkommer, vilket kostar en 300-400kr, nånting, tror jag.

Själv använder jag en SB-24, som ju inte ger TTL, på min D70. Jag använder den med blixtens automatik. Resultatet är inte lika förutsägbart som med TTL, men oftast får man bra resultat. Det blir lite omständigare att använda den dock eftersom man själv måste ställa in bländare och ISO-tal manuellt på blixten.
Sådana blixtar går ju dock att hitta tämligen billigt på begagnatmarknaden och kan ju vara ett alternativ om man inte fotar så mycket med blixt.

Stefan B skrev:
vill ha. Jag undrar dock om en digitalkamera kan ta skada av detta? Jag har tänkt köpa en Nikon D50 nu, och frågan är väl om man vågar prova på den också?

D50 ska klara en synkspänning på upp till 250V. Du kan mäta upp synkspänningen på din blixt med en multimeter. Har den en spänning på under 250V ska det inte vara några problem.

Laney skrev:
Går det att köra blixten externt, med sladd?
Om du vill ha full TTL-automatik mellan din kamera och blixt (exempelvis en D50 och en SB-800 eller SB-600) så måste du ha en sk TTL-sladd. Dessa är tyvärr inte billiga men jag föredrar dem för mina ändamål framför det trådlösa systemet. Anledningen till detta är att jag sällan har blixten särskilt långt från kameran, oftast bara på armslängds avstånd och att jag tycker den extra fördröjning som det trådlösa systemet innebär är begränsande vid situationsbilder av människor. För andra ändamål kan det trådlösa systemet funka utmärkt.

Eftersom du har en D50 så tror jag dock att det är billigare med en TTL-kabel än de andra alternativen (SU-800 eller dubbla SB-800). Men ofta räcker det att kunna rikta blixten för att få önskad effekt och både SB-600 och SB-800 kan du vrida och vinkla. Så det är fullt möjligt att sladd är helt onödigt.

Tänk bara på att blixtfoto är något nytt man får lära sig. Har du provat att sänka effekten på den inbyggda blixten (blixtexponeringskompensation) och/eller kört med lång synktid? Detta kan göra avsevärd skillnad. Bäst är nästan att ta och prova olika inställningar på ett och samma motiv för att se hur det skiljer sig. Kanske räcker det med den inbyggda blixten och andra inställningar?

dumbo skrev:
D50 ska klara en synkspänning på upp till 250V. Du kan mäta upp synkspänningen på din blixt med en multimeter. Har den en spänning på under 250V ska det inte vara några problem.

Hur mäter jag synkspänningen på blixten? Polerna på blixten är vad jag förstår en "strömbrytare"?

Tjenare Linus!

Jag har en D50, kanonkamera förresten, och kör än så länge bara med den inbyggda blixten.
Jag ska skaffa externa blixtar sen...men prova att ställa in blixten på t,ex 1/16 effekt, det kan göra bilderna mycket mera behagligare.

Risken är ju att med full effekt så kan man få
en hel del högdagrar på bilden, inte så snyggt.

God fortsättning...Mattias :)

maxzomborszki skrev:
Det stämmer. Kortsluter du polerna går blixten. En bit ned denna sida hittar du "How to Check the Trigger Voltage".

Det var mycket intressant, tack för upplysningen! Det är tydligen bara att mäta mellan polerna på blixten. Min Osram har då en spänning på ca 5,5 volt efter min multimeter. Enligt denna sidan som du refererade till så kan dock vissa gamla blixtar ha en spänning över 250 volt, så det kan nog vara värt att mäta! Tydligen har Canon satt bara 6 volt som max för G1 (troligen även för G2 som jag har), men det är ju lugnt ändå för min del. Jag har dock beställt en D50 på cyberphoto nu...

Jag tänkte bara säga att jag har mätt spänningen på några blixtar nu... och en sak förvånade mig. Jag hade i en byrålåda en gammal blixt av allra enklaste sort, ni vet en sån där pytteliten elektronblixt utan namn och för ett enda AA-batteri. En riktig skitblixt alltså.
Den visade sig ha en synkspänning på 267 volt! Huva...

dumbo skrev:

Är du riktigt säker på det? Jag har i flera forum och på andra håll settt att man inte skall belasta blixtskon på D50 (och antagligen andra DSLR) med mer än 6V. Försiktig som jag är har jag använt slavtändare och låtet den inbyggda blixten (på reduverad effekt) lösa ut externa blixtar.

//PO

Hedlunda skrev:
Är du riktigt säker på det? Jag har i flera forum och på andra håll settt att man inte skall belasta blixtskon på D50 (och antagligen andra DSLR) med mer än 6V.
Jag kan inte svara för D50 eftersom jag inte äger någon sådan eller har tillgång till dess manual. Men för D70 är det 250V. Det står på i manualen efter sektionen "Extra blixtar" (sid 186):

"Negativ spänning eller spänning på över 250 V på polerna i tillbehörsskon kan inte bara göra normal blixtanvändning omöjlig, utan även skada synkroniseringskretsarna i kamerahus eller blixt."

En gissning är att D50:s manual innehåller någon liknande information om spänning.

Den inbyggda blixten kunde jag lika gärna vara utan...men okey för nödsituationer så...men man kan aldrig få en bild att vara nöjd över med den blixten...men det kanske inte heller är tanken...

Jag köpte mig en 800 och en 600 två dagar efter jag köpte kameran (D50)....det gjorde kraftigt ont i plånboken en stund, men nu kan jag iallafall fota hyfsat inne med blixtrar från 2 håll...

Jag tycker iof manualen är rena kinesiskan...men med lite god vilja kunde .t.o.m. jag plöja mig igenom dom nödvändigaste kapitlen... ;)

...nackdelen är batterierna...varför, varför, varför är det vanliga AA batterierna i blixten och inte såna som sitter i kameran...livet hade blivit något enklare om det var så...därför har det blivit en och annan bild med den inbyggda blixten som man får skämmas över...jag är amatör så jag behöver alla hjälpmedel som kan göra mina bilder snäppet bättre. ;)

maxzomborszki skrev:
Jag kan inte svara för D50 eftersom jag inte äger någon sådan eller har tillgång till dess manual. Men för D70 är det 250V. Det står på i manualen efter sektionen "Extra blixtar" (sid 186):

"Negativ spänning eller spänning på över 250 V på polerna i tillbehörsskon kan inte bara göra normal blixtanvändning omöjlig, utan även skada synkroniseringskretsarna i kamerahus eller blixt."

En gissning är att D50:s manual innehåller någon liknande information om spänning.

Visst gör det det, iaf i den D50-manual jag har, i PDF-form. Fast i den står det på engelska dock. :)

Gip skrev:
Jag tycker iof manualen är rena kinesiskan...men med lite god vilja kunde .t.o.m. jag plöja mig igenom dom nödvändigaste kapitlen... ;)
Du är inte ensam om att tycka detta. Många har problem med manualerna. Jag förstår inte helt varför? Visst är de inte särskilt bra skrivna och informationen är lite utspridd i vissa fall, men allt finns där och jag tyckte inte den var svårförstådd. Möjligtvis träigt skriven.

Den är samtidigt bara en manual, inte en lärobok till blixtfotogrefering vilket många verkar önska sig. Jag går till manualen för att se specifikationer och vad ett visst reglage gör, det tycker jag manualerna svarar hyffsat bra på. För att lära mig går jag till annan litteratur.

Men jag är mycket intresserad av vad det är folk tycker är dåligt. Någon gång under våren ska jag hålla en fotokurs för folk i min fotoklubb och det är bra om jag vet vad andra tycker manualerna är dåliga på.

Nåväl, då är det väl bra att folk kan fråga här på fotosidan.

...nackdelen är batterierna...varför, varför, varför är det vanliga AA batterierna i blixten och inte såna som sitter i kameran...
Nej! Gudars skymning. Vilket batteri skulle det varit då? EN-EL3(a) som sitter i D50/D70/D100, EN-EL3e som sitter i D200, EN-4 som sitter i D1X eller EN-EL4 som sitter i D2X/D2Hs? Nikon har ju inte ETT batteri till samtlig utrustning.

Oavsett vilket skulle man behöva mer än en uppsättning. Då skulle det blivit dyrt med en massa extrabatterier. Dessutom kostar originalladdaren för att köra i bil hur mycket som helst. Och alternativet med att köpa batterier på plats hade ju inte funkat. Nödladdaren som D70 hade med tre st CR123 var ju verkligen det enligt mig. Ett dyrt sätt med relativt svårfunna batterier.

Har du provat vanliga Ni-MH AA? Jag har 3 sådana uppsättningar för min kameraväska, en uppsättning kostar inte i närheten av vad ett "vanligt" kamerabatteri kostar. De räcker långt och är till och med att föredra framför vanliga alkaliska. De har mycket snabbare laddtid på blixten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar