Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Fantomas

Medlem
Hej,
jag har precis köpt en Canon 300V, och köpte en extern blixt 430EZ. Är det rätt!
En säljare ville att jag skulle byta till en 540EX
men den är så dyr!
Värför ska jag byta?
Räcker inte min blixt?
Hur får jag bra blixtbilder?
Är nybörjare, tacksam för alla svar!
MVH
Toni

Hej Toni!
Jag tycker att 430 Ez är en alldeles utomordentlig blixt (ägde en förut och var väldigt nöjd med bilderna). Om du är nybörjare ser jag ingen anledning att du ska lägga ut massor av extrapengar på en bättre blixt. Om jag var du skulle jag lära mig grunderna först. Efter det så har man skaffat sig bättre koll på vad man egentligen behöver, och kan om det behövs byta upp sig.
Hur man får bra blixtbilder finns det säkert mängder av tidigare trådar som behandlar. Men ett grundläggande tips kan vara att undvika att slå blixten direkt mot en person och istället slå den i en vägg eller i taket....

Tack för din hjälp!
Har du nåt förslag var jag hittar dessa trådar som gör att man fotar bättre med blixt!!
Tack på förhand
Toni

Varför säljaren troigen ville att du skulle är för att kameran också använder ett system som heter E-TTL, som ger en förblixt och bättre blixtmätning, dom blixtar som är kompatible med dessa är dom som heter EX på slutet. EZ blixtarna klarar bara TTL och A-TTL. EX blixtarna TTL och E-TTL.

Här har du rejält med information om canon och deras blixtsystem.

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Jag tycker inte du borde byta. En 540 på en 300 är mycket mycket obalanserad.
Ska man ha en sån stor blixt bör man ha en hus som väger kring 1 kilo för att få bra balans.

Testa och se tycker du att det blir bra kort byt inte. Känner du att du behöver kraftigare blixt byt.

När jag jämförde en 540 och en 380 så tyckte jag att i dom flesta situtionerna så var 540 så stark och 380 räckte till gott och väl. Dock så var 380 lite svag ibland men för mig inte så ofta.

Däremot om du nu vill ha E-TTL så titta på 420Ex tyvärr har den inga manuella inställningar (tror jag) men det kanske du klarar dig utan.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto