Annons

Blixt-val till min 350D. Sigma eller canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Ska införskaffa mig en blixt framöver. Aldrig fotograferat med blixt innan, förutom med den inbyggda på kameran. Önskar lite råd och tips.

Har kollat på Canons 550EX och 580EX. Dom verkar fina, men 580EX är aningen dyr för min budget, även 550EX. Men jag skulle kunna lägga ut pengar för den, om det finns anledning.
Blixten som intresserar mig är "Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super" Enligt många reviews som cirkulerar på internet har den fått mycket bra omdömme, som exempelvis här: http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=228&sort=7&cat=30&page=1 . Bättre omdömme än 550EX. Men det är ju en viss prisskillnad på dessa.

Jag tar mycket närbilder, macrobilder och skulle använda blixten till det, för och få lite ljusare skuggor och mindre bländare. Ska såklart använda den till annat också. Jag är helt nybörjare på blixt, så jag har några frågor:

-. Vad skiljer sigma blixten från 550EX. Har den samma funktioner? Tar en 550EX bättre bilder än sigman?

-. Hur mäter man ljuset när man fotograferar med blixt. tar man i mörker blir som sagt ljusmätaren "lurad" av mörket. Eller hur man nu ska säga.

-. Manualla möjligheter, finns det på både sigman och 550EX? Och hur ställer man in dom i manuellt läge? Sosm sagt, nybörjare.

Återkommer om jag har fler frågor.

/ Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.