Annons

Blixt till Sony A330

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke1100

Aktiv medlem
Tjenare!

Har nu börjat kika lite på en blixt till min Sonykamera.

Finns det någon blixt att rekommendera?

Sony, Sigma eller Metz (tror de hette så)... Spelar det någon roll?
Trådlös?

//Jocke

Magsvar - Minolta eller Sony. Det blir aningen enklare då, även om både Metz och Sigma är väl så kompetenta.

Tjenare!

Har nu börjat kika lite på en blixt till min Sonykamera.

Finns det någon blixt att rekommendera?

Sony, Sigma eller Metz (tror de hette så)... Spelar det någon roll?
Trådlös?

//Jocke

Sony har ett suveränt blixtsystem med wireless, så att du (förutom att sätta blixten på kameran förstås) kan använda kamerans inbyggda blixt för att styra andra blixtar som du kan placera ut hur du vill och få perfekt exponering.

Läs mer om det här:
http://www.friedmanarchives.com/flash.htm

De ENDA blixtar som funkar med det är Sony-blixtarna och två modeller av Minoltas blixtar.

Minolta 3600HS(D) vilket är exakt samma som Sony HVL-F36 (tillverkas inte längre)
Minolta 5600HS(D) vilket är exakt samma som Sony HVL-F56 (tillverkas inte längre)
Sony HVL-F42
Sony HVL-F58

INGA ANDRA blixtar än just dessa funkar fullt ut, så välj någon av dessa.

Jag har en HVL-F58 och 3 st. Minolta 3600HS(D) och det är helt suveränt, använder det ofta. Måste dock komplettera med en liten triggerblixt HVL-F20 för att min nya kamera, A900, inte har någon inbyggd pop-up blixt. Råkade bli att jag har för många blixtar, så jag ska sälja två st. Minolta 3600HS(D) för 1100 kr/styck om du är intresserad.

/Mats

Sony har ett suveränt blixtsystem med wireless, så att du (förutom att sätta blixten på kameran förstås) kan använda kamerans inbyggda blixt för att styra andra blixtar som du kan placera ut hur du vill och få perfekt exponering.

Läs mer om det här:
http://www.friedmanarchives.com/flash.htm

De ENDA blixtar som funkar med det är Sony-blixtarna och två modeller av Minoltas blixtar.

Minolta 3600HS(D) vilket är exakt samma som Sony HVL-F36 (tillverkas inte längre)
Minolta 5600HS(D) vilket är exakt samma som Sony HVL-F56 (tillverkas inte längre)
Sony HVL-F42
Sony HVL-F58

INGA ANDRA blixtar än just dessa funkar fullt ut, så välj någon av dessa.

Jag har en HVL-F58 och 3 st. Minolta 3600HS(D) och det är helt suveränt, använder det ofta. Måste dock komplettera med en liten triggerblixt HVL-F20 för att min nya kamera, A900, inte har någon inbyggd pop-up blixt. Råkade bli att jag har för många blixtar, så jag ska sälja två st. Minolta 3600HS(D) för 1100 kr/styck om du är intresserad.

/Mats

Har kikat lite på de båda Sonyblixtarna...
Men vilken utav dem är bäst, pris kontra funktioner...

Såg även att Sony hade en liten extern blixt... Typ HVL-2000 eller något sånt...
Är den bra, eller ren skit?

Har kikat lite på de båda Sonyblixtarna...
Men vilken utav dem är bäst, pris kontra funktioner...

Såg även att Sony hade en liten extern blixt... Typ HVL-2000 eller något sånt...
Är den bra, eller ren skit?

Ska du köpa ny så satsa på F42.
F58 kostar i stort sett dubbeltt så mycket och hellre två 42-or än en 58. Du kan göra fantastiska saker med flera blixtar.

F58 är rätt mycket större, men är väldigt stark och har en fiffig vridfunktion så att du kan vinkla den i taket även när du tar vertikala bilder. Visst är det en trevlig blixt, men till en 330 känns den lite overkill, men gå in i en affär och tiitta och kläm och känn sj'lv.

HVL-F20AM är en liten smidig billig och svag blixt. Syftet med den är i princip enbart att använda som triggerblixt på de highend-kameramodeööer, A850 och A900, som inte har någon inbyggd popupblixt.

Begagnad minolta 3600 eller 5600 för 1000-1500 kr. är också utmärkta val.

/Mats

Ska du köpa ny så satsa på F42.
F58 kostar i stort sett dubbelt så mycket och hellre två 42-or än en 58. Du kan göra fantastiska saker med flera blixtar.
...
Begagnad minolta 3600 eller 5600 för 1000-1500 kr. är också utmärkta val.
...
Instämmer - antingen en ny Sony 42 eller en beg Minolta 36/56.

Minolta 3500xi passar på din Sony A330, men autoexponeringen fungerar bara med analoga kamerahus (dvs Minolta). Du kan bara köra den manuellt, och troligen med enbart full effekt. Eller har den möjlighet att välja olika uteffektnivåer? Det är inte så besvärligt att lära sig att köra manuellt. Kolla hur du använder ledtal, så får du en hum om hur du ska välja bländare och ISO (slutaren måste stå på 1/160 sekund eller LÄNGRE tid).

Har ett svagt minne av att 3500xi också går att styra trådlöst från den inbyggda popup-blixten. Titta i bruksanvisningen - men i princip monterar du blixten på kameran, slår på kamera och blixt och tar sedan av blixten och ställer/monterar upp den på något lämligt ställe. När du sedan trycker på slutaren (med popup-blixten uppe förstås), så bränner även den externa blixten av. I varje fall om den inte är för långt borta. 5-10 m bör gå bra, men kolla först på någon meters avstånd mellan kamera och extern-blixt.

Vill du ha blixtautoexponering så är det antingen de två äldre Minolta/Sony-blixtarna eller de två nya Sony-blixtarna som du redan fått tips om, som gäller i första hand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar