Annons

Blixt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Memmmelie

Aktiv medlem
Hej!
jag hade tänkt köpa en blixt till min f65. Vet bara inte riktigt vad man ska titta på. Jag vill ha möjlighet att kunna vinkla den uppåt, och eventuellt också vrida den i sidläge. det sista är dock inte så viktigt, för det är väl betydligt dyrare. Jag har tittat på två olika

http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp...
som är en blixt från sunpak. är det nån som har erfarenhet av deras blixtar?
Den andra är en originalblixt, sb 50dx, men är det någon större kvalitetsskillnad?

http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp...

skulle vara tacksam för råd....

mvh//Emelie
 
Jag skulle försöka hitta en begagnad SB-26 om jag var som du. Den går att vrida både uppåt och åt sidorna och är dessutom stark. Den går också att använda slavblixt (då löser man ut den med hjälp av blixtljuset från en annan blixt).

Jag har sett begagnade SB-26 för 1.500 och uppåt. De är värda betydligt mer.
 
här

Fast den kanske har gått redan?

www.fotoelektronik.se har två stycken under "begagnat". En i nyskick för 2.600:- (ett kap) och en något mer använd för 1.500:-.

Annars har www.cyberphoto.se också en begagnatbörs.

Min egen är inte till salu. Den tänker jag ha tills den faller ihop i småbitar. ;-D
 
Gick igenom en grundlig blixt-genomgång i våras för köp av blixt till min Nikon F80. En sak som skiljer F65 och F80 är teknikerna att mäta. F80 har något som heter 3D elller liknande. Så om du inte planerar att byta kamera så behöver du INTE lägga pengar på en blixt med detta.

Gick igenom både Nikons blixtar och konkurrenter som Sunpak, Metz, Sigma. Det blev tillslut en begnat Nikon SB-28. En fördel med Nikons blixat är att många av dem är mindre, med fortfarande så dyra.

Rekommenderar att kika på begagnat som föregående talare. annonsering på fotosidan och cyberbörsen gav mig flest svar.

Nikons SB-50 är förvånansvärt liten och som gjort för en F-65 och F-80. Dock har den inte bästa ledtalet.
 
Bara ett påpekande om att du inte tycker det är så viktigt att den går att vrida i sidled... Tänk om du vill ta bilder i höjdformat.. då kan du inte slå blixten i taket...Kan vara bra att ha.
 
håller med!

Jag tycker det är ett krav att man ska kunna rikta den uppåt även då man fotar i höjdformat. Kör med en metz 45ct4 och är helnöjd. TTL:en funkar mycket bra och du har även möjlighet att köra manuellt med olika effektlägen. Kanske det går att få tag en begagnad till bra pris. Fördelen är också att du genom att byta sca-adaptern kan använda den till ett annat märke. Jag kör den med både Nikon och Canon.
 
Knör mig in lite...Jag tänkte jaga tag på en beg. blixt till min Nikon FA. Vad skall man leta efter? SB-28 verkar vara lite overkill. SB-16 var väl en blixt från samma tid (tror jag) men finns det något annat som kan passa?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.