Annons

Blixt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinOlsson

Medlem
Jag har tänkt köpa en blixt till min Nikon D50, men tycker det är svårt att veta vad man behöver ha.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av att använda blixt, men fotar en del bröllop och porträtt så jag kände att det var dags att skaffa sig en nu.
Vad bör jag tänka på? Vilken prisklass bör jag lägga mig i? Vilka blixtar är bra? Jag vill gärna ha en trådlös så man kan ställa ifrån sig den.


Mvh/ Elin
 
Om du ska köra trådlöst med en D50 så måste du antingen använda en slavblixt eller en slavutlösare alternativt utlösa via radio. Dessa alternativ ger ingen automatiskt blixtexponering och funkar därför bäst för studiobruk eller andra situationer där saker inte händer/ändrar sig så snabbt.
Man kan även använda en SB-800/900 för att styra andra SB-800/900:eek:r eller SB-600:eek:r. Det finns även en enhet som enbart är gjord just för att styra dessa blixtar trådlöst. Den heter SU-800. Använder man denna lösning får man automatisk exponering med blixten/blixtarna.

Om du nöjer dig med att använda blixten hållen i handen kan man ju även använda en kabel för att lösa ut den. Man får bara se till att det är en kabel som är "fullt kopplad" så att man får stöd för i-TTL, dvs automatisk blixtexponering.

Med blixtar från 3:e part har man/jag hört en del om att de inte exponerar så säkert och därför skulle jag nog hålla mig till Nikons egna blixtar och jag skulle inte köpa något mindre än SB-600. SB-400 är rätt klen och kan nog vara svår att tex studsa i taket i lite större rum och få ljuset att räcka till. Den går inte heller att vinkla i sidled, så man kan inte studsa i taket när man tar bilder i stående format.
 
Jag hade utan tvekan valt SB800/900 eller en SB600.

SB600 kan inte utlösa andra blixtar om jag kommer ihåg rätt. Men om man bara har en så spelar det ingen roll.

Läs på lite i broschyrer, gå sedan till en butik & testa det du är intresserad av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.