** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Blixt till Nikon F80

Produkter
(logga in för att koppla)

felle

Aktiv medlem
Hej

Jag är på jakt efter en blixt till min Nikon F80. Jag var tidigare inställd på att lägga pengarna på en metz 54 mz-3, men har kollat omkring lite och blivit lite fundersam.

Det jag skulle vilja ha är en kobra-formad blixt som kan riktas i höjd- och sidled. Ledtal är väl kanske inte så viktigt, tillräckligt för att kunna slå i en vägg eller tak och användas med omnibounce. Jag antar att jag inte behöver några specialfunktioner vad nu det skulle vara. Är förresten D-funktionen på bra att ha (avståndsmätning är det väl)?.

De jag har funderat på är:

•metz 54 mz-3 (som sagt var) som har allt jag önskar mig men är lite i dyraste laget.

•Nikon sb 50dx. Lätt och smidig men kan inte riktas i sidled.

•Sunkpak 4000. Kan inte riktas i sidled.

•övriga förslag?

Det jag undrar är väl om jag kan få vad jag vill ha och samtidigt komma billigare undan än metz-blixten.

tack på förhand

Felix Rådberg

Kom precis på en till blixt som ser intressant ut - Sunpak 5000. Nån som har erfarenhet av den?

Sunpak 440AF är slit-och-slängbillig och har de funktioner du efterlyser. Saknar motorzoom men kommer med vidvinkelskiva till 20mm. Har ingen erfarenhet av den själv, men den verkar intressant.

Annars kanske du kan hitta en begagnad SB-26/28 i din prisklass?

/Martin

Nikons sb 50 är kanske ganska dyr om man ser till vad du får för pengarna dock är den gjord för att kunna användas samtidigt som din inbyggda blixt.
Om du kan hitta den beg. till ett bra pris så slå till.

Om du köper en sunpac blixt så prova den först.
Min bror har en 4000(?) där hjälpljuset inte fungerar till en F80. Har hört att f80:in strular till det för de äldre sunp. blixtarna.

Det bästa hade nog varit om du hittade en sb 26, 27, 28 till ett bra pris på beg. marknaden.

Lycka till

Okej, tack för tipsen! Jag får leta runt lite och se vad jag hittar!

Några fler tips?

Felix Rådberg

SB-50 använder dyra CR123-batterier. Kan vara värt att tänka på om man skall använda den mycket.

Hej kan detta vara något. Beg marknad BB-online

Blixt, Nikon SB-28, fint skick. 2.700:- Nypris 4.000:- (Göteborg, Västra Götalands län, Insatt 04-01-2003) 031-481865

Ja, jag såg det där med batterierna till 50dx. Den har jag nog tagit bort även om storleken tilltalar mig. Jag är lite överraskad över hur stora de är om man ser på måtten som ges. Vissa känns som giganter...

SB-26 ska vara ett kap för det priset alltså? Hmm.. får fundera lite på den. Det känns lite osäkert att köpa begagnat över internet utan att se och känna först men jag antar att fotoelektronik.se är att lita på. 26an är ett bra val annars då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar