Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till EOS 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

nirnaeth

Aktiv medlem
Jag ska köpa en blixt till min Canon EOS 400D. Den får inte kosta för mycket, helst inte över 1500. Vilken kan du rekommendera och var kan man hitta den?

Tacksam för svar :)

Beträffande laddningstid har jag inte mycket att jämföra med, men med 4 rejäla NiMh-accar i den på 2500 mAh (eller mer) så tycker jag den är rappare än med vanliga Alkaliska IKEA-batterier i alla fall.

Det gäller nog för alla blixtar. Den förhållandevis höga interna resistansen i alkaliska batterier bromsar hur fort uppladdningen kan gå.

Har en likadan och är väl generellt nöjd, men uppladdningstiden är något långsam. Läste om nån som hade en Canon 430 där han kunde trycka av 10 st blixtar i rad. Jag kan med min inte ens trycka av 2 st i rad utan minst 3-5 sek uppladdning mellan varje.

Vad gäller batterier så finns det ett mycket bra tråd här på formuet i ämnet (som jag inte hittar för tillfället).

Har en likadan och är väl generellt nöjd, men uppladdningstiden är något långsam. Läste om nån som hade en Canon 430 där han kunde trycka av 10 st blixtar i rad. Jag kan med min inte ens trycka av 2 st i rad utan minst 3-5 sek uppladdning mellan varje.

Vad gäller batterier så finns det ett mycket bra tråd här på formuet i ämnet (som jag inte hittar för tillfället).

Nu är jag inget blixtorakel, men när jag prövade testblixtknappen på min 430EX så kunde jag trycka 50ggr i följd så snabbt jag kunde och den blixtrade fortfarande. Sen la jag av. Batterierna helt vanliga och dessutom välanvända Powerbase NiMH 2600mAh från Kjelle & Co.

Den kostade 1995:- för nån månad sedan, men nu kanske den helt ersatts av nya (men väldigt lika) modellen 430EX II som tycks gå på 2200:-

;) Testa 580 EX II om du tyckte att det var fart i 430.... OKi oki... Klumpig och så, men snabb är den !

Låter på de senaste inläggen som jag ska investera i en ny blixt eller så är mina batterier kassa....

Förövrigt så blir blixtbilderna extremt överexponerade på min nya 40D jmfrt med 400D.. Har inte testat så mycket så det kanske är nån inställning av synktid som jag missat eller nåt

Trycker man på testknappen går det av blixtar med 1/32 av max styrka. Tar man riktiga bilder blixtrar det två gånger per bild (E-TTL), den andra gången med den styrka som behövs för att belysa motivet. Bör ju göra en viss skillnad.

Eftersom jag också tänker köpa en blixt till en 400D har jag följt denna tråd.

Ska vi sammanfatta den med att Dörr DAF42/480 Ultra till Canon är den enda bra för under 1500:- eller finns det någon annan blixt för under 1500 som någon kan rekommendera?

Trycker man på testknappen går det av blixtar med 1/32 av max styrka. Tar man riktiga bilder blixtrar det två gånger per bild (E-TTL), den andra gången med den styrka som behövs för att belysa motivet. Bör ju göra en viss skillnad.

Sedär. Ja nåt blixtorakel var jag alltså inte. Ska testa live då vid tillfälle.

Eller spara lite till o köpa en 430ExII t.ex.

Mycket blixt för pengarna.

Om man ställer ner styrkan till 1/8 så klarar den att hänga med ett bra tag i seribildstagning med 3,5 fps :)

Även om det nu är överspelat så kan jag meddela att 430EX med billiga standardladdbatterier kan ta 26 bilder i följd innan första pausen kommer. Batterierna var dessutom halvurladdade och som i inlägget ovan handlar det om Powerbase 2600mAh (NiMH) från Kjell&Co, very basic.

Kameran inställd på P-läge, motiv 2 m bort och det var nordiskt nattmörkt i rummet sånär som på en lampa som såg till att AF funkade.

Om 1500:- blixt tar 2-3 innan pausen kommer skulle jag spara in en utekväll och se till få en 430EX II. Den lär knappast vara sämre än sin föregångare.

Det har även mycket stor betydelse vilken ISO-inställning du använder vid ett sånt tillfälle. Prova att ändra mellan min och max, får du se.

Har testat lite mer nu och ställer jag blixten i manuellt läge till 1/16 styrka så kan jag trycka av många i rad. Däremot på fill styrka eller en 1/2 så krävs uppladdning på minst 1-3 sek.

Sen verkar det också som att TTL inte funkar med 40D. Om jag förstår saken rätt så ska väl kamera och blxit jobba tillsammans och anpassa blixtstyrka till kamerans inställning och omgivning. I mitt fall så verkar det som att i TTL läget så skjuter blixten med full styrka i alla lägen.
Om jag sen går in i blixtmenyn på kameran och väljer inställningar för extern blixt så står det att blixten inte är kompatibel eller att ingen blixt är ansluten.
Vad kan detta bero på? Borde inte en blixt som stöder E-TTL funka på de kameror som stöder samma standard. På min 400D funkar det bra men inte på 40D.

Nä, TTL fungerar inte ihop med en 40D. Men det gör det inte med någon annan digital Canon-kamera heller.
E-TTL, däremot, och den nyare varianten E-TTL II, är det som fungerar. Kan kanske tyckas vara hårklyverier, men eftersom detta är just de benämningar som Canon själva använder är det viktigt.
TTL är för kameror med film i. En del blixtar, som Canons 580 EX II, går att ställa om från standardinställningen E-TTL till just TTL, om man vill använda dem på någon äldre kamera, med film i. Men inställda i det läget överexponerar de å det gruvligaste om man sätter dem på en digital kamera, för blixten slår allt vad den kan hela tiden.

På din 400D kan du näppeligen hitta någon meny där du kan specifikt ställa in allt som går att ställa in på blixten. På 40D finns den menyn, men då vill det till att ha en blixt som har stöd för den funktionen. Det går inte med vilken blixt som helst, även om den klarar E-TTL, utan måste vara en med specifikt stöd för inställningar genom kamerans menysystem. I dagsläget är det 430 EX II och 580 EX II från Canon som klarar av detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar