Annons

blixt till eos 3

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som vet hur en speedlight 420 ex fungerar till en eos 3? Hur är det med fokuseringspunkterna, jag har fattat det som om 420 ex är gjord till eos 30 och dess 7 fokuseringspunkter. Kommer eos 3 att kunna utnyttja 7 punkter då eller bara den i mitten?

Nu har jag en 540 ez som inte har e-ttl. Jag använder blixt sällan och då mest som upplättning och inte alla funktionerna i min 540 ez (strob etc).

Jag är ute efter en blixt som är mer kompakt och har e-ttl, skall jag välja en 420, blir jag missnöjd då eller skall man gå på 550 som är till för eos 3.

Mvh/ Per
 
Jag är i samma situation, med den skillnaden att jag använder en EZ 420. Har även funderat lite på Metz MZ3, som verkar vara omtyckt och relativt billig. Skulle gärna höra lite åsikter från de som provat dessa blixtar.
 
Det med antal fokuspunkter och hur de är placerade är enbart styrt av kameran, så hur autofokusbelysningen på blixten ser ut har ingen större betydelse för funktionen. Dock kan vissa af-punkter få problem att fokusera om det är dålig kontrast eller mörkt och af-belysningen ej når den inställda punkten. DVS alla AF-punkterna fokuserar som vanligt så länge de har ngt att ställa skärpan mot. Har själv en 550EX med goda erfarenheter. 420EX har jag för mig EJ manuellt inställbar effekt vilket kanske kan vara till nackdel ibland.

Mvh
Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.