** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Blixt till en Leica

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Å

Aktiv medlem
Hallå hallå.

Jag har tagit hand om en gammal blixt (National PE-200) som jag nu tänker använda till min Leica M2.
Frågor:
1. den verkar ej ha ngn ljusmätare. Skall jag då använda den tabell som finns på blixten (ASA resp. avstånd o bländare)?

2. gäller tabellen om synktiden är 1/50s (vilket är kamerans synktid)?

3. hur gör jag för att använda den som upplättningsblixt?

4. övriga tips om helmanuell blixtfotografering, tack.

/Anders

Mitt första råd är att skaffa dig en blixt med inbyggd automatik, alltså en blixt med en sensor som mäter blixtljuset. Dessa kom på 70-talet och gör fotografering mycket smidigare. Kostar från 50 spänn. Köp gärna ett kvalitetsmärke som Metz och med minst 3 olika arbetsbländare.

Då beshöver du bara ställa in den bländare som står på blixten. Med flera lägen (arbetsbländare) får du större flexibilitet som är till fördel vid upplättningsblixt. Med stor bländare får du lång räckvidd och kort skärpedjup och vice versa för liten bländare.

Använder du din Nationalblixt gäller skalan. Du kan också räkna i huvudet.

2. Slutartiden påverkar inte blixtexponeringen överhividtaget. I ett kolsvart rum kan du inte se skillnad på en bild som är tagen på 1/50s eller 50 sekunder om du har samma bländare. Bländaren styr blixtexponeringen och tiden hur mycket befintligt ljus som kommer in.

3. Vid upplättningsblixt måste du balansera blixtexponeringen och det befintliga ljuset. Det blir svårt med en blixt som alltid ger lika mycket ljus. Därför tycker jag att du ska köpa en automatblixt från 70-80-90-talet för någon hundring. Eller kolla runt bland släkt och vänner om de inte har.

1/50s brukar vara kortast möjliga tid på Leica M. Du kan ha hur lång tid som helst.

Principen är i alla fall att du utgår från den bländare som som ger rätt blixtexponering. Sedan hittar du en tid som matchar. Om du har svårt att få en bra matchning vid manuell blixt så kan du öka eller minska avståndet mellan blixt och motiv för att få en annan bländare.

4. Du skulle behöva en lös ljusmätare som mäter befintligtljus och blixtljus. Det hade gjort allt mycket smidigare. Men skaffa en billig automatblixt i alla fall.

Tyvärr är det ofta rätt svårt att använda upplättningsblixt med Leican. När det är stort behov av upplättning, det vill säga vid starkt solljus, ger 1/50s superstora bländartal. Ofta större än vad objektivet klarar.
1/50s är ju även rätt svårt att handhålla med allt utom 35mm eller kortare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar