Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till E-410

Produkter
(logga in för att koppla)

S_LKPG

Medlem
Jag sitter och ska försöka fixa mig en bra blixt till min kära E-410, men känner mig för tillfället lite vilsen. Trådlös? Inte? Prisklass?

Tänkte ha den mest för konsertfoton men också kanske för porträtt och annat som faller mig i smaken. Vad tycker just du?

Mycket tacksam för svar!
 
Fl-36r & fl-50r

Till E-410 har du ingen nytta av de trådlösa blixtmöjligheterna, dessa kräver någon av de senare modellerna E-420/E-450/E-520/E-620/E-3/E-30. FL-36R & FL-50R samt ett antal Metz modeller såsom mecablitz 48 AF-1 digital O & 58 AF-1 digital O erbjuder trådlös fjärrstyrning.

Förmodar att mer ambitiösa modeller av kommande m4/3 Olympus & Panasonic kameror även kommer att ha ett protokoll för trådlös optisk fjärrstyrning av blixt via den interna blixten.

AF-lampan på de externa blixtarna är även den en klar fördel gentemot den inbyggda stroboskop-liknande funktionen, som t.ex. vid trådskaparens konsertfoton.
 
Stort tack för ditt svar!

Jag har beställt en FL-36R och ska hämta den idag. Den var inte lätt att få tag på men det gick till slut. Ska köra med den utrustning jag har nu året ut (kanske något längre) och sedan byta upp mig i kameravärlden, beroende på hur fotograferandet går.

Än en gång, stort tack för svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.