Annons

Blixt till D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Jag tänker köpa en blixt till min Nikon och har kollat runt lite på olika märken. Men det verkar som om det är blixten SB-800 som gäller. Håller ni med om att den är överlägsen eller finns det andra på marknaden som man kan jämföra den med? Jag är en vanlig hemmafotograf men jag vill kunna labborera och få bra blixtbilder och kan tänka mig att lägga 3000-3500 kronor på en bra blixt.
 
Om du kan tänka dig att lägga så mycket tycker jag inte du behöver tveka, SB-800 är grymt bra och mer flexibel än dess lillebror/-syster. Jag hade egentligen inte lika stort utrymme utan hade planerat för en SB-600 men sparade några extra slantar för att få en SB-800 och jag ångrar det inte en sekund. Det är lite kraftigare som du kanske läst . Den kan också användas i ett "slavläge" då den tänker då andra blixtar tänds. Har använt det tex med andra gamla blixtar för att tex fota enklare inomhusmiljöbilder eller produktbilder. Du har i detta slavläge fortfarande stora möjligheter att välja hur mycket den skall lysa. Sb-800 är helt enkelt en mer komplett blixt. Å andra sidan vet jag få ägare av SB-600 som är missnöjda ;-)
 
johan.morck skrev:
Den kan också användas i ett "slavläge" då den tänker då andra blixtar tänds. [...] Sb-800 är helt enkelt en mer komplett blixt.

Vad jag vet går det utmärkt att köra SB-600 trådlöst i slavläge. Även med inbyggd blixt på D70/D80 som commander.

Jag tänkte åtminstone snart köra en D80 med SB-600, så om någon har motsatt erfarenhet får ni gärna säga till!
 
Jag avsåg inte det "slavläget" utan det som kallas för SU4, nämligen att kamerans blixt utlöser samtidigt som SB-800, och båda lyser samtidgt och bidrar till exponeringen. SB-800 körs i manuellt läge då så man får själv bestämma hur mycket den skall lysa ut. Givetvis kan också SB-800 i SU4-läget lysa ut med hjälp av helt andra blixtar också, funger som en slavsensor men kan du kan ställa in utlysningen i massor av olika styrkor, ner till en 128-del tror jag.
Visst, det går ju att sätta på en slavsensor på SB-600 (kanske) men du kan inte reglera utlysningen som på SB-800. Detta var viktigt för mig då jag köpte blixten. Tillsammans med tillbehören och "styrkan" så var det rätt alternativ för mitt sätt att använda blixten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.