Annons

Blixt till D200

Produkter
(logga in för att koppla)

dentasinned

Avslutat medlemskap
Hej, jag får min Nikon D200 imorgon...och med tanke på att den kostar en del, tänkte ja köpa en blixt som inte kostar så mycket....tills jag har råd o köpa en finare blixt. Min fråga är om en "SUNPAK TTL B3600AF till Nikon AF kameror" passar min kamer tillsvidare? Och om TTL mätningen fungerar då?
Hoppas nån har svarpå denna fråga? tacksam för svar!!!
 
Jag hittar den inte hos någon svensk handlare eller på Sunpaks hemsida. Det indikerar att den inte är helt ny. Blixtsystemet i-ttl som används i D200 är ganska nytt, så för att du skall få ttl så måste blixten vara lanserad inom åtminstone de tre senaste åren. Är den äldre än så lär det inte funka. Är den nyare kan det funka, men se till att du får bekräftat vad som gäller den specifika modellen.

Var skall du köpa den?
 
Tack

Jag hittade den på tradera....men det ja tror den är äldre än 3 år.....är nog ett dåligt köp.
Tackså mycket för svaret!!! det hjälpte mej!
 
Det är svårt att hitta riktigt billiga blixtar eftersom systemet är så nytt. Det gör begagnatmarknade svår. Den billigaste i-ttl-blixten jag känner till är en Soligor på Phoax för 1500 kr. Men för 800 kr till får man en Sigma 500 DG Super och det är bra mycket mer blixt att utvecklas med.
 
jimh skrev:
Det är svårt att hitta riktigt billiga blixtar eftersom systemet är så nytt. Det gör begagnatmarknade svår. Den billigaste i-ttl-blixten jag känner till är en Soligor på Phoax för 1500 kr. Men för 800 kr till får man en Sigma 500 DG Super och det är bra mycket mer blixt att utvecklas med.

...och för 200:- ytterlligare får man en sb-600. Om den är bättre vågare jag inte uttala mig om.
 
Om man vill ta någorlunda seriösa blixtbilder ska man nog glömma den inbyggda blixten.

Kolla på beg. marknaden, där kan du hitta bra saker för ett bra pris.

Nikon SB-28 använder jag själv, och den är bra, men jag vet inte om det är en i-ttl blixt tyvärr.
 
Jag hade nog väntat med blixtköp om jag vore du och först provat ut den inbyggda blixten. Själv är jag mer än nöjd med blixten i min D70, detta eftersom jag mest använder blixt till upplättning i motljus o dy. Jag har visserligen en sb-600 i väskan, men den används sällan. Skall man arbeta med konstljus, blixt eller lampor fordras ändå oftast 3 ljuskällor om det skall bli något futt på akjan. Hur ofta behöver man förresten blixt över huvud taget i dagens datorkameravärld. En d200 tar utmärkta bilder och med rätt stämning vid 800 ASA. Blixtens tid är på ett sätt förbi som jag ser det.
Mvh
JB
 
En bra blixt är enligt mig ett måste att ha tillgång till, lär dig hur du kan använda dig av den kreativt i olika sammanhang och du kan ha stor nytta av den.
 
Tack alla som gett sin synpunkt....ja tror att jag väntar med att köpa blixt tills jag har råd att köpa en ordentlig istället....igentligen skulle jag vilja köpa den nu,men det är min fru som inte tycker vi har råd ;) ja kan ju använda den som finns om jag får behov?
 
Min erfarenhet av att använda billiga blixtar är att det ser för jävligt ut. Nu har jag ju bara haft en billig blixt och det var till min gammla analoga kamera. Jag ville inte ta risken att göra samma misstag två ggr. Sedan dess har det alltid blivit orginalblixtar.

/Maverick
 
En billig variant som du lär dig mycket om blixtfoto av är att skaffa en begagnad äldre automatblixt, från den tiden då inte ttl var aktuellt.

Alltså en blixt som själv stänger av när den fått tillräckligt med ljus. Dessa mäter naturligtvis inte lika exakt som moderna x-ttl varianter. En sådan som är vinklingsbar i höjd och sidled ger i alla fall betydligt mer möjligheter än den inbyggda.

Om du väljer den klokt så ser du till att den har flera automatlägen (så du välja olika bländare).
Det kan också vara bra att kunna köra den helt manuellt med varierad styrka.
Ytterligare finess är inbyggd slavtändare.

Det bästa du kan få tag i här är en nikon sb24-25-26 som har allt detta.
Den får du för 500kr ungefär på tradera.


Automater med flera bländare
100-200 kr

automater med flera bländare och variabel manuell
kanske 150-300 kr

En sb25 på kameran i automatläge vinklad uppåt/sidan, eller löst på ett litet stativ tänd med den inbyggda kamerablixten i manuellt läge.

Du kan maska bort den inbyggda blixten med lämplig pappbit så den inte påverkar motivet så mycket men ändå tänder den lösa blixten.

Får du inte tag i en sb25 så kan du ha en
automat/flera manuella lägen med en lös slavtändare (100-200 kr) så får du samma funktionalitet.

Om du kör automatlägena är det lika enkelt som moderna blixtar (fast du måste ställa en bländare själv)

Om du kör blixten löst och tänder den med den inbyggda så får du räkna lite själv! (det är just här som det är bra med flera olika manuella styrkor)

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.