ANNONS
Annons

Blixt till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

gringo77

Medlem
Då var det dags att börja sondera terrängen bland blixtar. Har ju precis köpt en 7D efter att ha kört ca 2 år med en 400D. Jag har alltid undvikit blixtbilder med den inbyggda och förstår ju vikten av en extern blixt. Nu är frågan vad ni tycker att jag ska börja med? Canon 430EX II eller 580 EX II eller kanske någon av Sigma, Metz eller annat fabrikat. Vad jag fått höra är att allt utom Nikon/Canons originalblixtar inte håller måttet vad gäller hållbarhet i sko m.m. Hur tyder man ledtal o.s.v? Viktigt att tänka på? Kompatibilitet med andra o.s.v?
 
Oavsett vilken extern blixt du väljer så kommer du att undra "varför köpta jag inte extern blixt tidigare?!?!"


Jag har en 430EX, och den fungerar bra. Har inte använt någon annan än den inbyggda tidigare.

När jag letade efter blixt så blev jag avskräckt de höga priserna, så jag spanade efter "billiga" blixtar. En sak som jag kom fram till var att det faktiskt inte är helt 100 att en blixt från t.ex. Metz eller någon annan än Canon faktiskt fungerar med alla funktioner i blixtstyrningen. Bara en så enkel sak som 1'a och 2'a ridå var inte helt självklart att andra fabrikat kunde klara!

430ex är nog ingen stridsvagn, men jag tycker den verkar leverera gott och väl vad jag behöver. 580ex kostar ju nästan det dubbla, men den har å andra sidan allt man vill ha och lite till.
 
Tack för åsikterna!
Eftersom 7:an kan styra Speedlites utan extra mojänger så kanske en 430 skulle funka till en början?
 
Tror att du kommer bli helnöjd med en 580EX II.
Den är kraftigare än 430EX II och jag tror inte du kommer att ångra dig om du lägger ner några kronor extra på att köpa den dydrare.

Mvh // Hans
 
Metz 58

Då får väl jag slå ett slag för Metzen. Fungerar med Canons blixtstyrning/fjärrstyrning. Har usb-ingång för uppdatering av programvaran (och ja, det har faktiskt kommit ett par uppdateringar med b la blixstyrningsstöd från kameran).

Den är kraftig. Har trevliga funktioner och en andra reflektor som man kan använda som upplättning om blixthuvudet är vinklat åt annat håll.

Kika på recensionerna runt om på nätet så ser du snart att den är fullt i klass med Canon 580.

Den ska enligt andra recensioner inte heller jämföras med ex Sigmablixtar.

Kolla här: http://www.shutterbug.com/equipmentreviews/accessories/0208canonspeed/#
 
Senast ändrad:
Harru någon länk till "Metzen"??

Om du köper en 430ex som första blixt,, och senare känner att du behöver ytterligare som du skall slava, då tror jag att det är 430's stora brist att en nog inte är så bra på att vara master. (tusan vad flummigt det blev)
 
Jag hade en 430EX som jag sålde och köpte en Sigma EF-530 DG Super.

Den är betydligt kraftfullare och enligt mig exponerar den mer korrekt än vad min 430EX gjorde, hade dock inte ver II.

Varför köpa en 580EX II när du ungefär för samma peng kan få 2 st
Sigma EF-530 DG Super vilket ger så mycket mer möjligheter.

Jag kan starkt rekommendera Sigman.

MVH Julle.
 
Canon och Metz - Fjärrstyrd blixt

Tänk på att:

Canon 430 och Metz 48 kan användas som slavar i Canons eget fjärrstyrningssystem (du kan blanda Canon och Metz-blixtar)

Canon 580 och Metz 58 kan användas både som Slav eller Master i Canons eget system (även här kan du blanda).

Jag vet inte hur det funkar med Sigma men jag har för mig att jag läst att de kör sitt eget trådlösa system. Jag hade kollat upp mycket noga att jag kan styra Sigmablixten från 7D (med full automatik - inte bara manuell avfyrning) innan jag köpt en Sigma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.