Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Canon EOS (TTL)

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Hej,
Funderar på att införskaffa en blixt till min EOS 300.
Har tittat på 420 EX, den verkar täcka de flesta behov jag har. Vad finns det för pirater som matchar den?

Någon som har något att rekommendera?

/Andreas

jag har 420 EX och eos 33, funkar fin-fint, enda nackdelen är att jag inte verkar kunna använda den som "vanlig" blixt till mina andra kameror!

klarar 300:an E-TTL?

Skalmac: Japp precis som föregångaren 500N...

420 EX är en saftig blixt, mycket finesser. Men säger du att du behöver de så.....

Sigma EF 500 Super
Sunpak PZ 5000 ??
Metz 54 MZ3

Troligen är Sigmas EF 500 Super det närmsta du kommer.

Eller Metz. Men med tanke på att Metz:en kostar 200:- mer än Canon orginal.....+ Att jag personligen hatar metz design...ser ut som något från 70-talet.

:(

Trots allt bara Canon och Metz som mig veterligen har E-TTL...

Tror du gör ett bra köp i en 420 EX.

Något som jag köpte till och anser vara ovärdeligt vid blixtfotografiering är Bouncern, kanon med den (för färgbilderna på julafton som ni slipper se här):D

Sigmas EF500 Super är så vitt jag förstått en komplett klon av Canons 550EX, fast något lägre ljusstyrka (50 mot 55) och en något kallare färgton.. i övrigt har den alla finesser en 550EX har.

I valet mellan en 440EX och en EF500S skulle jag definitivt ta sigman (och har gjort :))

Sigmas EF500 Super

Lite en men är det någon som kan tipsa mig om vart jag kan få tg på en Sigma EF500 Super?
Alternativt en SUNPAK 5000AF.

Har letat men inte hittat någon....

Mvh
Andreas

Vilken bouncer är bra till en EX420? Omnibounce? den ser ut som en kopp man trär på. Är den vettig?
Jag har också sett nån variant med en sned skiva på en hållare som man slår blixten i uppåt. Är den bra?...

Valde själv mellan Canon och "pirat". Valet föll på Metz 54 MZ3. Den har ett högre ledtal än 420 till samma pris. Dessutom innehåller den lika mycket finesser som originalen. Bla E-TTL, High speed sync, ansluta slavblixtar mm. Dessutom innehåller den två blixtar, en liten upplättningsblixt "rakt fram" om huvudblixten slås i taket. Ger mucket bra resultat!
Blixten fick mycket bra kritik i tidningen FOTO. Ett högt ledtal kan förövrigt betyda mycket. Vid användandet av bouncer, slå blixten i tak o s v, då man tappar en del ljus på vägen, eller vid längre avstånd. Titta och utvärdera blixtarna hos någon handlare. Själv är jag i varjefall mycket nöjd med min Metz.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar