ANNONS
Annons

Blixt till Canon EOS digital?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Undrar om det finns alternativa blixtar än Speedlite EX-serien till Canon 10D och nya 300D.

Vet någon om det finns någon "piratblixt" som fungerar med TTL på dessa kameror.

Man kan ju också tänka sig en blixt med manuella inställningar och inbyggd mätare ("av den gamla hederliga typeN") fast då behövs väl någon form av adapter till blixtskon?

Olika förslag och tips välkomnas, jag antar att många presumtiva ägare till dessa kameror är intresserade av detta.

Funkar inte dom flesta av Canons blixtar till dessa kameror?
Jag har en Osram VS280-Studio (finns bild i min kameraväska på den) som jag kör på min Olympus OM707'a och den funkar riktigt bra. Tar jag inte fel så ska även den funka på andra kameror som Canons. Kan ställa in två autoläge, ett M läge och ett TTL läge på den förutom ISO och grader. Har även delbart blixthuvud så att man kan rikta den på två håll på samma gång.

Ahaa... ja de hade ja ingen aning om.. De va ju bra du sa de eftersom jag har ett öga på EOS300D så jag följer väl din fråga istället. ;-)

Enligt listan finns inte 10D (eller 300D,den är ju förvissa helt ny) med på Sigmas lista. Vet någon genom erfarenhet om Sigman funkar på dessa kameror?

Det verkar ju vara en förträfflig blixt för övrigt.

Canon EOS 10D och Sigma blixt med E-TTL ?

Finns det någon som har provat och använt Sigmas blixt med E-TTL på Canon 10D? Och i så fall, funkar det bra?

Jag antar att många kan vara intresserade av denna blixt med tanke på att den verkar mycket prisvärd för övrigt.

Jag råder dig till att kolla in MEtz Sortiment. Själv äger jag en Metz 54-3 och med hjälp av en blixtsko adapter så kan man anpassa blixten till vilken kameratyp som helst. Dvs blixten är inte "bunden" till någon särskillt märke tyyp canon eller nikon, utan det är "skon" som styr.Har min med canon sko för digitala kameror och den funkar till såväl d60 som andra. Värt ett försök.

Niklas, blixtrar in och blixtrar ut

Jan, japp.. blixten är bouncad i taket. Dock ingen omnibouncer på.

Recensionen du hittat är på den gamla versionen.. inte att förväxla med den nya DG-versionen, där de brister som tas upp är åtgärdade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar