Annons

Blixt till Canon EOS 300

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, har en canon eoc 300 med sigma 28-105 och behöver en lite bättre blixt (än den inbyggda).
funderar på en Sunpak Blixt 355/888 Af För Canon från scandinavianphoto.se för 795.
men jag vet inte.
kan nån hjälpa mig. jag är rätt pank sådär

Det finns många bra pirat blixtar. Leta efter en blixt i kobra modell, alltså du kan vrida den upp/ner och sidled. Titta också på ledtal, så högt som möjligt är ju det bästa. Den enda nackdelen med pirat blixtar är att du får endast TTL mätning, men det fungerar bra i dom flesta fall.

Jag köpte en lite större Sunpak till min EOS 300 för ett och ett halvt år sedan. Efter att ha tappat den i marken så behövde den en reparation för ett antal hundringar. Som mekanisk konstruktör kunde jag inte låta bli att titta närmare på konstruktionen och kunde konstatera att den såg väldigt klen ut. Lite senare dog blixten helt, denna gång blev det en garantireparation. Jag försökte sälja den till en begagnat affär, men de var inte alls intresserade av Sunpak överhuvudtaget. Nu har jag sålt den till en kompis (mycket billigt) och köpt en 420EX istället. En mycket mer gedigen mekanisk konstruktion (har dock inte utfört fallprov på den ännu :)) samt möjlighet till kort synktid på blixten.

Slutsats: Min misstänke är att "piratmärkena" strävar efter att få fina katalogvärden, men prutar på robusthet i konstruktionen. Att köpa skit är alltid dyrt, oavsett hur billigt det än är.

Jag tittar också just nu på en blixt till just en EOS 300, har lite beslutångest men just nu lutar det åt en Metz 54 mz3 då jag vill ha ett hög ledtal. När jag har hört mig runt har den allämnna uppfattningen varit att Metz blixtar är betydligt bättre än tex Sunpak, och att du i jämförelse med Canon orginal får mer för pengarna.

Tack för tipsen!
Ska kolla runt lite. Problemet är att min ekonomi inte direkt flödar just nu. Så under 1000-lappen hade varit trevligt. (jag har inga jättekrav - utan vill bara ha något som är bättre än den inbyggda)

Jag har en sunpak 4000AF du kan få köpa av mig, taget från sunpak.com:

Newly introduced for use with Nikon, Canon or Minolta systems. Each 4000AF dedicated shoe mounted flash features a motor driven zoom head that automatically adjusts to match the focal lengths of lenses being used (28mm, 35mm, 50mm, 80mm). An illuminated LCD panel shows TTL dedicated flash mode, minimum/maximum flash ranges, manual mode, 1/16 power ratio setting for fill flash, flashready, exposure confirmation, zoom/focal length lens setting and where applicable, 2nd curtain synch. A guide number range from 80-132 at ISO 100 provides ample power, while bounce capability allows for increased lighting control and creative effects. Powered by 4 AA batteries, the PZ4000AF accepts a number of power sources, including the high voltage TR-PAKIIa NiCd power pack or an AC adapter.
eller kolla lite på
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.asp?itemid=1731

ohls skrev:
Jag har en sunpak 4000AF du kan få köpa av mig, taget från sunpak.com:

Newly introduced for use with Nikon, Canon or Minolta systems. Each 4000AF dedicated shoe mounted flash features a motor driven zoom head that automatically adjusts to match the focal lengths of lenses being used (28mm, 35mm, 50mm, 80mm). An illuminated LCD panel shows TTL dedicated flash mode, minimum/maximum flash ranges, manual mode, 1/16 power ratio setting for fill flash, flashready, exposure confirmation, zoom/focal length lens setting and where applicable, 2nd curtain synch. A guide number range from 80-132 at ISO 100 provides ample power, while bounce capability allows for increased lighting control and creative effects. Powered by 4 AA batteries, the PZ4000AF accepts a number of power sources, including the high voltage TR-PAKIIa NiCd power pack or an AC adapter.
eller kolla lite på
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.asp?itemid=1731

Hm, jag är alltid lite tveksam till begagnat - men vad ska du ha för den då?

Manual till Sunpak 4000AF

Hej

Jag har precis köpt en begagnad Sunpak 4000AF. Tyvärr följde ingen manual med, så jag undrar om någon har en som jag kan köpa, kopiera eller få inscannad?
Blixten sitter på en Canon eos 300.

Tack på förhand.
/ David

Jag behövde extern blixt ganska snart pga att den inbyggda blixten skymmdes av objektivet.

Då köpte jag TYVÄRR en sunpack 4000AF och använde i alltför många år.
Lånade en SB24 under en kortare tid och det blev mycket bättre.

Köpte en knappt använd SB26'a för 1500 och är idag riktigt nöjd med blixtbilderna.
Tänk vad många bilder som hade blivit bättre om man hade köpt SB26'an med en gg.

Tänk alltså inte bara med plånboken, för det är dina bilder det handlar om.
Satsa på en bra modell men inte den senaste och begagnad.

Det är alltfler som vill byta till EX blixtar pga av den digitala frammarchen.
Det finns bra begagnade blixtar för tusenlappen, om inte leta bland gamla annonser och pruta. Säg som det är att du är villig att betala X kr. antingen vill de behålla den eller så får du köpa den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar