Annons

Blixt till A200

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
...jo just det sedan tänkte jag höra lite om tips om blixt till A200. Jag har ett stort hål vad gäller kunskaper om externa blixtar, Vad man skall ha, vad man kan vänta sig av en blixt. Vad som skiljer en för 1500 kr från en för 3000 kr. Något som en amatör som jag behöver?

Det är väl som med allt annat, att man får lite vad man betalar för. En dyrare blixt är väl normalt sett starkare, är mer flexibel (kan vridas på fler sätt, tex) och har fler funktioner och inställningsmöjligheter.

De två första sakerna (styrka och flexibilitet) är väl alltid bra, och när det gäller funktioner och avancerade inställningar så kanske det är ett behov som kommer när man lärt sig mer.

Som helt ny kanske man inte har nytta av allt som den dyrare har att erbjuda, men å andra sidan: vad händer när man har lärt sig grunderna och vill kunna göra mer?

Jag har inte någon expertkunskap och kan inte rekommendera det ena eller det andra, utan spekulerar bara utifrån mina egna funderingar kring vilken jag ska köpa, liksom du. Själv lutar jag åt den dyrare (Sony HVL-F56AM). Men sen finns det ju också flera modeller från Sigma och andra märken.

Ja, det där kanske inte var mycket till hjälp, vi får hoppas att det kommer bra svar från någon kunnigare... :)

Om du köper en Sony HVL-F42AM för ca 2200 kr får du en blixt som enligt egen erfarenhet funkar kanon med Sonys systemkameror.

Hälsningar UH

J Tjerneng skrev:
Det är väl som med allt annat, att man får lite vad man betalar för. En dyrare blixt är väl normalt sett starkare, är mer flexibel (kan vridas på fler sätt, tex) och har fler funktioner och inställningsmöjligheter.

De två första sakerna (styrka och flexibilitet) är väl alltid bra, och när det gäller funktioner och avancerade inställningar så kanske det är ett behov som kommer när man lärt sig mer.

Som helt ny kanske man inte har nytta av allt som den dyrare har att erbjuda, men å andra sidan: vad händer när man har lärt sig grunderna och vill kunna göra mer?

Jag har inte någon expertkunskap och kan inte rekommendera det ena eller det andra, utan spekulerar bara utifrån mina egna funderingar kring vilken jag ska köpa, liksom du. Själv lutar jag åt den dyrare (Sony HVL-F56AM). Men sen finns det ju också flera modeller från Sigma och andra märken.

Ja, det där kanske inte var mycket till hjälp, vi får hoppas att det kommer bra svar från någon kunnigare... :)

Tack båda för hjålpen. Sant är ju såklart att oftast får man ju det man betalar för, men å andra sidan handlar det alltid om att prioritera vad man lägger pengarna på. Får man ut lika mycket av att lägga ut 2500 kr extra på en dyrare blixt som att lägga ut 2500 kr extra på ett bättre objektiv?

Jag undrar tex om man kan använda en extern blixt vid seriebildstagning? Om man fotar barnens inomhusidrott tex. Utan blixt blir det ISO800 och 1/60 eller 1/100 vilket inte räcker till om man har rörliga mål. Skulle vilja komma till ISO400 och 1/320 men då behövs stöd av blixt. Det går ju säkert om man tar en bild men om man vill skjuta av 3-4 bilder på en gång, går det med extern blixt? Nån som vet?

Vill du ha snabbare slutartid än 1/200 så får du köra på HSS (HighSpeedSync) och då tappar du räckvidd på blixten. Har en 56:a och kör den ganska ofta i HSS men man märker att räckvidden bara blir bråkdelen så lång vid snabab slutartiden. 1/2000 så blir den kanske en 1/20 eller sämre.

Att skjuta iväg flera blixtar beror ju mest på hur mycket den behöver kräma på. Vid ex. upplättningsblixt utomhus dagtid så klarar min 56:a av tempot tills jag tröttnar. Men inomhus kanske man får 1-3 bilder sen hinner den inte ladda upp i dåligt ljus.

Ska kolla manualen vad den säger.

Tänk på att 42:an är nyare och har säkert lite bättre prestanda på vissa punkter.

Tack. Tanken är som sagt att komma rätt nära, tex om någon av barnen slår en volt på gymnastiken, då behövas snabba slutartider. Och typ 3 bilder/sek för att kunna fånga ett ögonblick.

I så fall tycker jag att du ska skaffa 2st blixtar och sätta som på stativ närmare händelsen och köra trådlöst.

Vet dock inte om det funkar med HSS.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto