Annons

Blixt till 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
Summan blir att det är Electronic Flash EF 530 DG Super som närmast motsvarar Canons Speedlite 580 EX II. Sigmas är lite svagare och går väl heller inte att ställa in från kameran, skulle jag tro.
 
giger skrev:
Betyder denna beteckning "ELECTRONIC FLASH EF-530 DG ST EO-ETTL II" från Sigmas sidor att de faktiskt kan det, dvs ETTL II.
E-TTL II sitter i kameran, så alla blixtar som kan E-TTL kan också E-TTL II med rätt kamera.
 
paul, jag håller med. jag har båda och tittar man på dom så ser det ut att skilja 4 kilo :)
men enligt bruksanvisningens tekniska data så...
 
paul innergård skrev:Man tror ju onekligen att skillnaden skall vara större.
580 EX II använder extremt tunga batterier.

Nä, skämt åsido, så har jag inte jämfört med någon 430 EX, men en 580 EX II tycker jag är en smidig liten sak. Säger jag, som är van vid Metz Mecablitz 45 CT-1...
 
Skämta inte med Metz....

apersson850 skrev:
580 EX II använder extremt tunga batterier.

Nä, skämt åsido, så har jag inte jämfört med någon 430 EX, men en 580 EX II tycker jag är en smidig liten sak. Säger jag, som är van vid Metz Mecablitz 45 CT-1...

Jo då Anders, Jag kör oxå 45Cl-1; men 58 AF-1 är ju ett vidunder av en blixt, som Canon inte kommer i närleken av.
Och huvudet ner i magen på den som kallar Metz för Pirat :)

Bättre blixt till moderna digitalare finns inte!!!
/Erik J
 
Jag tittade på den också, alltså Metz. Jag såg en liten reflektor framåt och en USB på sidan. Men jag såg inte någon inställningsmöjlighet från kameran plus lite annat krafs som jag har glömt nu. Så jag köpte en 580 EX II, som jag är nöjd med.

Vad är fördelen med Metz 58 AF-1, menar du?
 
zuukit skrev:
580EX är ju helt klart en kraftigare och mer avancerad blixt än 430EX. Tror inte att den har en massa funktioner som du inte kan utnyttja med din 40D, däremot har den flera funktioner som saknas på 430EX. Att 580EX är den bättre råder det nog inga tvivel om,


På vad sätt är 580EX II bättre än 430EX?
På vilket sätt är 580EX II mer avancerad än 430EX ?
Blev nyfiken, kanske jag byter upp mig nån gång.
Har Canon 1D MkIII, därav frågan.
 
580 EX II kan användas som master eller slav i ett trådlöst system med flera blixtar.
430 EX kan bara vara slav.
580 EX II kan ta emot inställningar från kompatibla kameror, vilket än så länge innebär just 1D Mk III och 40D. Detta är en finess som väl kommer på alla xxx EX II, men än så länge finns det bara en "II", och det är just 580 EX II.

580 EX II kan vrida blixthuvudet 180° i båda riktningarna.
430 EX klarar 90° till höger. Vill man ta en höjdbild och slå blixten i takvinkeln bakom sig, måste man hålla kameran "på fel håll" med en 430.

580 EX II är 58/43 gånger starkare i belysningshänseende.

580 EX II har en snabblåsning av blixten på kameran. Det är åtminstone en finess när man bara har en blixt. Då gör det inget att den spaken tillkommit på bekostnad av snabbomkopplingen mellan master och slav.

580 EX II har en förbättrad blixtfot, som ska säkerställa bra kontakt mellan kamera och blixt.
580 EX II har gummitätningar i alla öppningar, inklusive en packning vid blixtfoten, som tätar mot tryckkanten som finns på 1D Mk III och 40D.

580 EX II har en egen blixtsensor, som kan användas om man av någon anledning vill låta blixten styras automatiskt, men inte kan/vill utnyttja E-TTL II.

Nu kan jag inte komma på mer. Jo, 580 EX II är dubbelt så dyr, minst. Jag tyckte den var för dyr, men när det så gick att köpa den i USA för mindre än vad 430 EX kostar här, då var det inte mycket att diskutera.

Slutligen en förutsägelse: På PMA kommer Canon att visa en 430 EX II, som också kan kommunicera inställningarna med kamerorna (vissa).
 
Du kan inte få 430 EX att tändas med andra ridån. Det går bara med 580EX (II). I alla fall har inte jag lyckats, jag har en 40D och 430EX. Det blir kanske ett byte av blixt framöver, man måste ju alltid ha ett nytt mål i teknikdjungeln
:)
 
Bara jag som tycker det är otroligt fånigt att inte tändning på andra ridån är en funktion som styrs av kameran utan beror på blixten? Rent spontant känns det som att det inte borde vara så svårt att ordna tekniskt sett...

Själv använder jag Nikon-blixtar till min 40D, funkar kanon. TTL är överskattat.
 
Går det inte att ställa in på själva blixten?
På min 580 EX II/40D kan man ställa blixten till synk på andra ridån antingen via kamerans blixtmeny eller genom att trycka på en knapp på själva blixten. Vill jag göra detta med samma blixt på 400D, som inte har någon speciell meny för att ställa in blixten (finns numera även på 450D, dock), gör jag det på blixten.

Såg att jag gjorde en förutsägelse om en 430 EX II ovan. Den gick åt pipsvängen.

Kommunikationen mellan master och slav sker genom att mastern skickar ut en kodad blixtpuls precis före det att bilden tas. Mottagaren på blixtens front ser denna kodblixt, och ställer in sig därefter. Finns det väggar och sånt att studsa mot är det inte säkert att det måste vara fri sikt mellan master och slav. Men det underlättar, förstås. Man ställer slaven på passande ställe, vrider dess underdel så att fönstret på framsidan pekar mot kameran och ställer blixtreflektorn så den pekar dit man vill att det ska blixtras.
 
...Kommunikationen mellan master och slav sker genom att mastern skickar ut en kodad blixtpuls precis före det att bilden tas. Mottagaren på blixtens front ser denna kodblixt, och ställer in sig därefter. Finns det väggar och sånt att studsa mot är det inte säkert att det måste vara fri sikt mellan master och slav. Men det underlättar, förstås. Man ställer slaven på passande ställe, vrider dess underdel så att fönstret på framsidan pekar mot kameran och ställer blixtreflektorn så den pekar dit man vill att det ska blixtras. [/B]


Innebär det att det kan vara svårt att använda en slavblixt dold bakom objektet?
 
Det beror ju på hur stort objektet är och på om det finns något annat som reflekterar masterns ljus ner till slaven.

"Svårt" är inte lätt att säga, men "svårare" lär det ju vara.
 
Robin Gyllander skrev:
430ex funkar visst på andra ridån.
Ja, det står på sidan 16 i 430EX-manualen hur man ställer in den för synkronisering på andra ridån. Det bör fungera med alla EOS-kameror som är EX-kompatibla, dvs alla digitala och de senare analoga modellerna.
 
Lite off topic men kan nämna att jag körde den äldre 420 EX på andra ridån rätt mycket. Dessutom ihop med den lika gamla Canon Pro 1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.