Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hejsan, jag har försökt hitta några bra tidigare inlägg men kan inte bli klokare på dom ändå.. så hoppas någon orkar hjälpa mig :)
Jag har kollat på nån hemsida jag sett länkad men blir inte klokare av den heller alldeless för stor :)

men.. det jag undrar över är lite, är det värt och köpa blixt för det första, använder man den mera än för o ta i just mörker eller kan den komma till användning lixom i dagsljus nånting? (antagligen inte men fråga kan man)

sen hur funkar det med blixtar är det vanliga batterier i dom och hur länge räcker det?

och jag kollade på Canon Blixt 220Ex men jag vill nog ha en blixt jag iså fall kan rikta, min far sa att det var att rekomendera,

så jag kikade på en CANON BLIXT 430EZ eller 420EZ B men jag vet inte vad som skiljer dom åt eller om ens canons blixtar är värda priset? såg sigma har blixtar oxå men dom kanske inte är lika bra? tipsa gärna!! :)

//Mvh Peter Franzén - Vilse i blixt skogen
 
ahhh okej tack då vet jag det oxå hehe :))
2850:- är det ett bra pris? eller finns det något bättre ställe att köpa från?
 
ahhh okej tack då vet jag det oxå hehe :))

Du kan ju beställa den från USA.Det gjorde jag alldeles nyligen.Går fort och är billigare än här.Beställde på måndagen och hade den på torsdagen.Det bästa är ju dock att beställa lite mer prylar när man ändå är på G.Blir billigare när man räknar ut frakten.

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home
 
va kostar frakten från usa?

Frakten från USA är lite olika beroende på vad man beställer,men jag skulle tänka mej att den är på 30-40 dollar för blixten.Alltså lönar det sej att beställa fler prylar på en gång,för frakten ökar inte så mycket.Allt beror ju på vad dollarn ligger på också...
 
såg att typ frakten skulle kosta nått på 40 dollar.. men tillkommen inte massa tull, moms o skit sen med? :-/ såg 170dollar för Canon 420EX Speedlite TTL 2100kr
 
Sigma EF-500 DG Super är en klon av Canon EX550 och klarar att vinkla huvudet åt alla håll och kan agera slavblixt, stroboskop, reglera ljussmängd och blixtlöjuskompensera och m,assa annat smått och gott.. Vad Canon och Sigman kostar har jag inte i bakhuvudet. Viktigt vid köp av Sigman är att det är "DG" så denklarar E-TTL. Förövrigt funkatr blixten kanon även med andra Canonkameraror.
 
Kan bara säga att för att det ska löna sej bäst så ska man ju beställa mer än bara en blixt.Som exempel så har jag beställt 2 ggr från B&H Photo i NYC.Tillsammans har jag betalat totalt ungefär 15300kr inkl.all frakt,tull och moms jämfört med ungefär 21600kr i Sverige.Så visst sparar man en hel del pengar,men mest om man beställer mer grejor som sagt.Enbart en blixt sparar man inte så många hundralappar på.

Du betalar ungefär samma för Sigmas EF-500 DG Super som för Canons Speedlite EX 420 och som Roland förklarar så är Sigman en klon av Canons EX 550 och ungefär likvärdig med den.
 
Jag tycker du ska tänka dig för innan du köper en blixt till denna kamera. Har en Canon Speedlite 380EX och jag kan ärligt talat inte påstå att den tar bättre bilder än den interna blixten. Blixt och 300D går helt enkelt inte ihop, tyvärr.

Det huvudsakliga problemet är underexponering vix blixfotografering. Dock är inte problemet konstant utan ändrar sig från bild till bild (även om motivet är det samma). Jag har provat programvaror som ökar styrkan på blixten vid medför att den bli bra vid vanliga inomhusbilder när inte motivet är så nära, men fullständigt värdelös vid tex portätt.

Mitt råd till dig, vänta och se om det kommer en firmware uppgradering som gör att du kan kompensera för blixten. Tills dess klarar du dig bra på den inbyggda...

Vill du se exempel tagna med min blixt så går det alldeles utmärkt, bara att du hör av dig. Men du kommer inte bli mer sugen på att skaffa en....
 
asså? hum okej det lät ju inge vidare iså fall om jag nu klarar mig lika bra på den inbyggda blixten i kameran.. någon annan som vet mer om detta?
 
Visst är det synd att man inte kan göra blixtkompensation på 300D men jag tycker blixt resultatet med min Canon 420ex blir betydligt bättre än med den interna blixten. PÅ Sigma blixten kan man väl annars ställa in detta.
 
Vad händer om man sätter en blixt utan e-ttl på en digitalare .
går den över till vanlig ttl eller fungerar det inte alls ?
Gäller det här alla canon med e-ttl ?
 
skägga skrev:
Vad händer om man sätter en blixt utan e-ttl på en digitalare .
går den över till vanlig ttl eller fungerar det inte alls ?
Gäller det här alla canon med e-ttl ?

Jag har provat några blixtar som inte har E-TTL och de löser inte ut på min 300D, hur blixt och kamera än micklas med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.