ANNONS
Annons

Blixt snabb fråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon 430 EX är min absoluta rekommendation. Den är mycket billigare än 580 EX och har funktioner och prestanda som räcker i de alra flesta fall. Dessutom är den mycket mindre och lättare än 580.

I vilket fall rekommenderar jag att köpa en Canon blxt iställetför pirat, ävne om de är lite dyrare. Med canon fungerar blixtens hjälpbelysing med allafokuspunkter. piraterna brukar bara stödja den mittersta. Sedan har så finns dtefler funktioner, tex hi speed sync, som en del pirater inte stödjer. Och skulle du någon gång vilja skala upp och skaffa flera blixtar som du styr trådlöst så är det inte så dumt att redan ha en 430 EX som då kan fungera som slav.

Något speciellt märke kan jag inte rekommendera. Jag kör med Nikon SB800 och SB600 och de fungerar mycket bra.

Men ett bra tips är att köpa en blixt som går att vinkla uppåt, åt sidorna och bakåt. Ett plus är om det följer med en bouncer.

Hej!
ok då blir det en 430 då kanske. Jag ska köpa från usa min polare ska dit så han tar hem den så en 580 kostar bara 2300kr. Men du tycker att jag ska satsa på en 430 istället?

om den kostar 2300 så kan inte prisskillnaden till 430 vara jättestor. så go for it.

(430an är typ två tredjedelar av 580 i pris)

Senast ändrad:
Både 580EX och 430EX är bra blixtar går på 2400 och 1600 ungefär, köp det du tycker känns bäst. Om 430EX har highsync är den också ett riktigt bra alternativ.

Men en 580EX II känns ju extremt prisvärd om nu din polare slinker igenom tullen, vilket inte brukar vara så svårt.

Tänk också på att garantin inte gäller i Europa, du får skicka den till USA isåfall.

hej
jag tänkte köpa den på b&h jag hört någon stans att om man köper där så gäller garrantin i euoropa oxå. Stämmer inte detta?
hehe jag är lite klyven efter som jag aldrig ägt en blix förut.Min far har en Digital Concepts 952AF som han ville ge till mig för han använder inte den. Ska jag ta den kasnek istället går den att gemföra med 430 och 58?

Saxat från B&H sida:
"If you should experience a problem with a product sold with a USA warranty, it can be sent to any of the manufacturer’s worldwide authorized service facilities for servicing. A "direct import" or grey market item would have to be returned to B&H Photo-Video if it required in-warranty attention."

Tänk på att när din polare köper i butiken på B&H så tillkommer en "sales tax" på drygt 8% på priset.

Känner inte till blixten som din far vill ge dig, men generellt så måste blixten vara anpassad till huset för att fungera korrekt. T.ex. så funkar inte gamla Canon-blixtar på de nya digitala husen.

/Arne

Jag vågar inte svara på det eftersom jag inte känner till den blixten.
Låter någon annan råda dig om det.

/Arne

creamdelux skrev:
ja den passar vi har lika dana kameror. Här är en länk http://www.beachcamera.com/shop/product.aspx?sku=SAK952AFC är det ngt att ha hehe eller ska man ta en 430 eller 580

Det finns ju många olika blixtar. Det flesta har likadana blixtskor (Sony/Minolta skiljer sig från mängden), dock är det ju massa små kontakter som skall sitta rätt för att den inte ska bli helt manuell. Men den blixten du länka till är inget jag kan rekomendera. Varför inte bara begränsa sig till 430EX och 580EX? Det räcker så, blixt styrka hit och dit, vad du behöver är en bra programmerad blixt, som mäter ljus på ett bra sätt, och inte ger massa mer arbete.

1600 kr för 430EX tycker inte jag värkar så farligt eftersom du tidigt kikade på 580EX, välj ngn av det två dock, och den du har råd med, enda råd jag kan ge.

Å ngt jag missat angående världsgarantin, trodde det bara gällde objektiv. Men gäller till synes blixtar också...

Mitt råd blir 430EX och 580EX om du har råd, bra blixtar båda två.

Tack så mycket men jag har nog bara råd med den ena hmmm. Jag ska juh köpa en massa andra grejor också. Fan att det ska va så svårt att bestämma sig hehe. Har säkert suttit 20 timmar för att bestämma mig för alla dom andra sakerna, sen kom jag på att det är nog bra att ha en blixt också. Men vilken är mäst prisvärd av 430 och 580

Jag tycker 580 ex blir mest prisvärd om du köper på B&H. I sverige kostar den ca 4800:-, 430 ca 2700:-.
Du får alltså 580 till priset av en 430. 580 är vädertätad, har bättre ledtal osv. Det är Canons mest avancerade blixt.
Huruvida du sedan har användning för dessa finesser och vill/kan lägga en dryg extra tusenlapp för detta, tja, det kan bara du besluta. :)
/Arne

Jag har både 430 och 580. När jag bara skall ha med mig en blixt väljer jg i princip alltid 430. Den är mindre och smidigare och för normal fotogrfering (vad det nu är) så kan den allt som 580 kan.

Det du vinner på 580 är:

• mer styrka (kan vara bra i stora lokaler och långa avstånd, tex kyrkor, men oftast räcker 430 lika bra).
    snabbare och tystare uppladdning. 430cger ett litet ljud ifrån sig när den laddar, 580 är helt tyst.Personligen gillar jag det lilla pipet efterosm man med ett tränat öra kan använda det för att bedöma batteriernas kondition.
    Möjlighet att använda blixten som master ifall du skaffar fler blixtar (420,430, 550 eller 580 EX) som duvill fjärrstyra)
    Någon konstig stroboskop-funktion som jag personligen aldrig använt, men som man lär kunna använda för att fånga ett rörligt motiv i flera positioner på en ruta
    Möjlighet till ljusmätning direkt på blixten istället för kamerans E-TTL.

Båda blixtarna ger dig:
hjälpbelysning på alla af-punkter
high speed sync (du kan ha kortare slutar tid än kamerans synktid (1/250?)
möjlighet att synka på antingen främre eller bakre slutarridån.
Exponeringskompensiation på blixtsytyrkan
manuell elelr auto-zoom.
möjlighet till manuell inställning av blixtstyrkan.

Om du inte har något emot tunga prylar och/eller har lite pengar över och/eller kanske i framtiden kommer att använda flera blixtar sulle jag säga att 580 är ett bra val. Annars 430. I vilket fall tycker jagdu skall skaffa en riktig Canon-blixt, farsans gamla kommeratt vara mycket mer svårjobbad om dne över huvud taget funkar.

creamdelux skrev:
Tack så mycket men jag har nog bara råd med den ena hmmm. Jag ska juh köpa en massa andra grejor också. Fan att det ska va så svårt att bestämma sig hehe. Har säkert suttit 20 timmar för att bestämma mig för alla dom andra sakerna, sen kom jag på att det är nog bra att ha en blixt också. Men vilken är mäst prisvärd av 430 och 580

Hehe blev lite fel i mitt inlägg:) skulle vara "eller" istället för "och". Antingen 580EX eller 430EX.

hehe.Ja allt det du säger är sant hmm jag är juh inte direkt ngn proffs fotograf. Kommer nog bara använda dem hemma mäst. Fast jag tror ändå att 430 räcker för mig jag blir juh nöjd med den vanliga blixten som sitter på kameran hehe.
Den som min far har är fick han till sin 400d, den inte gammal bara ett år han använt den ca 10ggr. Men den skulle jag få gratis han använder aldrig den batterierna alltid slut hehe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar