Annons

Blixt - Sigma, Canon eller Metz?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag har försökt att läsa mig till skillnader men inte riktigt fått klart för mig vilken blixt som är "bäst". Med bäst menar jag att den är fullt kompatibel och har de funktioner som en normal amatörfotograf kan tänkas använda.

Jag sitter i valet och kvalet mellan

* Canon 580EX Speedlite
* Sigma EF-500 DG Super
* Canon 430EX Speedlite
* Metz?

Jag börjar inse att den förstnämda är nog lite "over-kill" för mitt fotograferande, men jag blir ändå rätt sugen då den kostar 2800 kr i USA och runt 4500 i Sverige. Här tänker jag på andrahandsmarknaden om jag inte är intresserad av foto om några år. De andra ligger runt 1800 spänn i USA, så där kan jag också göra en bra affär - en bra blixt till en bra peng.

Jag har läst att 580EX mest är dyr för sin prestanda och att Sigman i så fall kan jämföras med den mycket dyrare Canon. Men, då är det handhavande och annat som spelar roll. Jag gillar när det finns många inställningar (teknikintresserad) men det ska vara relativt intuitivt menysystem. Är det kanske 430EX som är det bästa köpet här?

Sedan har jag läst lite om Metz-blixtar men inte riktigt hittat någon som jag faller för. Är det någon som kan rekommendera någon som skulle vara bättre än de andra jag räknat upp?

Jag har en Canon 20D och vill inte ha några strul med kompabilitet. Vad är era funderingar och hur ni skulle göra?

Thomas Olinger skrev:
Jag har försökt att läsa mig till skillnader men inte riktigt fått klart för mig vilken blixt som är "bäst". Med bäst menar jag att den är fullt kompatibel och har de funktioner som en normal amatörfotograf kan tänkas använda.

Jag sitter i valet och kvalet mellan

* Canon 580EX Speedlite
* Sigma EF-500 DG Super
* Canon 430EX Speedlite
* Metz?

Jag börjar inse att den förstnämda är nog lite "over-kill" för mitt fotograferande, men jag blir ändå rätt sugen då den kostar 2800 kr i USA och runt 4500 i Sverige. Här tänker jag på andrahandsmarknaden om jag inte är intresserad av foto om några år. De andra ligger runt 1800 spänn i USA, så där kan jag också göra en bra affär - en bra blixt till en bra peng.

Jag har läst att 580EX mest är dyr för sin prestanda och att Sigman i så fall kan jämföras med den mycket dyrare Canon. Men, då är det handhavande och annat som spelar roll. Jag gillar när det finns många inställningar (teknikintresserad) men det ska vara relativt intuitivt menysystem. Är det kanske 430EX som är det bästa köpet här?

Sedan har jag läst lite om Metz-blixtar men inte riktigt hittat någon som jag faller för. Är det någon som kan rekommendera någon som skulle vara bättre än de andra jag räknat upp?

Jag har en Canon 20D och vill inte ha några strul med kompabilitet. Vad är era funderingar och hur ni skulle göra?
Köp original. detaljisterna rekomenderar alltid originalblixtar. De menar att de nästan aldrig krånglar vilket piraterna gör i betydligt högre utsträckning. vad gäller valet av Canonblixt skulle jag rekomendera deras 430 ex, den är en uppgradering av 420 ex som jag själv tidigare ägt. 420:an var en väldigt bra och robust blixt, som dessutom gav väldigt välexponerade och jämnt belysta bilder. 430:an lär knappast vara sämre. Ingen av blixtarna är dock optimala för den riktiga blixtfantasten. Bra är dock att 430:an är vridbar åt alla håll. Den är lite svagare än 580 men tillräckligt stark för de flesta situationer, även med indirekt blixt när det är högt till tak. Då skall man ha i åtanke att jag hade den till min Pro 1 (digital kompaktkamera) som blev brusig efter 100 iso. Med dagens digitala systemkameror kan du utan oro använda 400 iso vilket förstärker upp blixtkapaciteten rejält. 430 är dessutom betydligt billigare än 580, rent av prisvärd.

Senast ändrad:
Jag gick från Sigman till 580EX och har inte ångrat mig en sekund.

Jag får mycket bättre exponeringar med 580:an på min 20D än med Sigman och behöver inte fippla så mycket kompensation i små steg upp och ner.
580:an känns mer exakt,Sigman behöver mera "hjälp".

580:an är också smidigare i handhavandet tycker jag.

Jesper

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar