Annons

Blixt problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Bel

Medlem
Tjenare!

Jag har införskaffat två blixtar (Visico Excel 300+ set) Vid lägre ljus så att man ser skuggor märker jag att slavblixten slår svagare än masterblixten. Jag har testat olika inställningar och ringt till stället där jag köpte dem (Photex.se) och jag har rätt inställningar inställt. Jag har också testat att byta master/slave mellan blixtarna och problemet flyttar sig med den blixt som är satt som slave. Kan också på pekas att jag gjort flera tester och vat nogrann med att de står exakt i lika förhållande. Allstå infallsvinkel på ca 45 grader från var sin sida.

Hos Photex förklarade dem felet att det är kameran fördröjning X-slutartid som var felet. Men jag hade då svårt att tänka mig efter som kameran skickar ut en monotom signal till master blixten och kan därför inte styra slave blixten eftersom det är slave blixtens sensor som verkar vara antligen lite efter eller att den löser ut den för svagt.

Skulle vara bra om någon kunnig kan hjälpa mig i denna fråga, har dme rätt eller är mina misstankar rätt.

Mvh
Martin

P.S. Jag bifogar andra bilden i nästa inlägg.

Bilagor

• img_8459.jpg
    img_8459.jpg
    52.3 KB · Visningar: 448
Vad kör du med för slutartid?

Kanske har du så kort exponeringstid att slaven inte hinner ge allt ljus.

Kör i ett mörkt rum
kör på 1 sec
tänd mastern manuellt under denna tid.

om detta ger jämn exponering så är det något med synken som kommer lite efter för slaven.

sen kan du köra bägga två som slav
och trigga igång dem under sekunden med någonting som blixtrar.

Senast ändrad:
Jag tror på Jaans inlägg.Du har väl kameran inställd på den rekommenderade X synk tiden eller långsammare , eller på program.I varje fall ser det på dina bilder klart ut som om blixtarna inte går samtidigt.

Jag har en eos 20d kanske är vät att nämna och har slutartiden 125 som skall vara x-slutartiden för den kameran. Sen har jag det i ett mörkt rum, har testat sätta båda på slav och det gjorde det inte mycket bättre.

Jag skall test det med att köra en sekunds slutartid och utlösa em manuellt och se ifall styrkan på blixtarna är den samma. Jag åter kommer förhoppningsvis imorgon med resultat.

När man funderar mer och kommer ihåg svagt något om dina blixtar så är jag ganska säker på att du lyckats ställa slavfunktionen på något
preflashläge.

Enligt reklamen har dessa blixtar smarta preflashlägen.

Du har nog blixtarna i ett sånt läge att
när din masterblixt slår så
tror slaven att det där är minsann bara preflashen för ljusmätningen, jag väntar på
den riktiga blixten.
Sen väntar man 60ms (eller nåt) men det kommer ingen blixt så avfyrar man ändå.
då tappar du lite tid som slaven inte lyser!!

Nej finns två preflash lägen men har pratat med försäljaren och frågat. De är väldigt simpla att ställa in så med al säker het kan ajg nog säga att jag ite har et fel inställt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar