Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt problem med D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

bebimora

Ny medlem
Jag har nyligen köpt min första "riktiga" digital kamera och valet föll på en Nikon D5100. Försöker nu att klura ut vilken av mina gamla analoga prylar som går att använda. Så till min fråga: Provade min gamla externa blixt monterad i hotshoe'n och allt gick bra tills jag tittade på bilden, huggen i 2 :O Nedre delen är svart?? Provade en annan av mina äldre blixtar med samma resultat, är det pga kontakterna, kommunikationen eller vad händer. Finns det något jag kan göra eller är det bara att punga ut och köpa nytt?? Tack på förhand för all hjälp :)

Du har använt för kort slutartid. Välj en längre så fungerar det om du läser bruksanvisngens kapitel om användande av blixt så får besked om vilka tider som är användbara. 1/200 sekund brukar vara kortaste slutartiden tillsammans med blixt.
Ber om ursäkt för att jag inte särskrivet.

Tack för tipset..har nu hunnit testa och det funkar. Kul då har jag helt plötsligt 3 äldre blixtar jag kan börja testa med lite softer/diffuser innan jag kostar på mig nått nyare :)

Tack för tipset..har nu hunnit testa och det funkar. Kul då har jag helt plötsligt 3 äldre blixtar jag kan börja testa med lite softer/diffuser innan jag kostar på mig nått nyare :)

Kolla först i handboken eller på nikons sida att blixtarna fungerar på din kamera.
Äldre blixtar kan ställa till med problem med nya kameror då dom kan ha för hög ut spänning .

Sök och läs om äldre blixtar här på forumet och ute på nätet så får du utförligare svar än vad jag har tipsat om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar