Annons

Blixt på Canon 40D poppar upp hela tiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikj.se

Aktiv medlem
Hej,

Efter att förra veckan införskaffat mig min första Canon-kamera, en 40D (är en Nikon-ägare som precis bytt religion) så är det idag smått trist att eventuellt tvingas konstatera att kameran är, eller kanske är... defekt.

Startar kameran.
Blixten hoppar upp direkt.
Hmm, kom jag åt något?
Fäller ner blixten igen. Den poppar upp någon sekund senare.
Kontrollerar vilket läge jag har aktivt. M.
Bläddrar med Info och där står det att blixten är inaktiverad (överstruken blixt). Fäller ner blixten igen tar tag i kameran och pop, där fälls blixten upp igen.
Så håller det på.

Detta trots att jag kör manuella lägen, t ex M och C1-3, har Flash firing satt till "Disabled" i menyn "Flash controls". Tar man bilder verkar den dock inte slå. Men varför då ställa sig upp?

Har pratat med Hegethorns Foto i Nässjö, där jag köpte kameran. De trodde att det var någon låsspärr som inte satt som den skulle. Jag skall få komma upp den och byta kameran imorgon. Så skönt, men ändå. Det blir nästan 25 mil i bil men det får det vara värt, för att slippa en DOA-anmälan gentemot serviceverkstaden etc. Hegethorns har för övrigt en kundvård av klass, i samtliga ärenden där jag kontaktat dem.

En fråga;
Visst är det något fel på kameran?

En fråga till;
Er blixtknapp, nere till vänster om blixten.
Hur är den?
Min är helt stum. Den går inte att trycka in ens en millimeter utan känns som den är helt fast.
Min AF-On-knapp är ganska tajt, medans de andra knapparna är lite svampigare. Men min blixtknapp är HELT stum.

Kom gärna med kommentarer, teorier eller saker jag bör testa.

Kanske förstår jag mig bara inte på sättet som blixten på Canon 40D fungerar. Min Nikon D80 gick det att hålla inne blixtknappen, vrida med kommandorattarna och på så vis disabla blixten helt i de manuella lägena. Då poppade den aldrig upp, för att ta ett exempel.

MVH
// Henrik J
 
Det är fel

Det verkar som om din blixtknapp sitter fast i innersta läget. Knappen ska kunna tryckas in med ett "klick". Det är bara att lämna in, Tyvärr.
 
Kände just på alla knappar på min 40D. Alla knappar (utom de två lite större - AE-lås + fokuspunktknapparna) har ett litet distinkt "klick" vid tryckning. Vilken otur! Men det borde vara lätt fixat, hoppas jag!
 
Hej och tack för era svar.

Då var det som jag trodde. Fel på kameran. Skönt ändå att få det bekräftat, med hur ni andra upplever era blixtknappar tex. Det rimmar eftersom min då antagligen låst sig.

Samtalade med Hegethorns tidigare och blev lovad en ny kamera, då ärendet skulle klassas som en DOA. De hade kameror på lager så jag har nu packat ner min kamera, med alla tillbehör.

Det blir knappa 25 mil i bil, tur och retur, imorgon efter jobbet men det får det väl vara värt. Kan det skötas så smidigt, med att man får en ny kamera så är det värt det.

MVH
// Henrik J

PS. Hoppas att mina framtida intryck av mitt byte till Canon blir bättre =) Kändes minst sagt lite jobbigt för en stund sen, men det är materiella ting och kan hända alla kameror och fabrikat. DS.
 
På min 40D är känslan i blixtknappen exakt likadan som i nedbländningsknappen, som sitter i rakt nedåtstigande led längs objektivfattningens sida.

Men nu har du väl redan packat ner skrotet...
 
Hej,

Ja, på min kamera kändes de två knapparna helt annorlunda. Blixtknappen helt stum medan nedbländningsknappen gick att trycka ned en aning. Nu är kameran är nedpackad och redo för en minisemester till sitt pensionat.

Till Nässjö och Hegethorns foto bär det av senare i eftermiddag.

MVH
// Henrik J
 
Hej,

I fredags fick jag en ny kamera av Hegethorns i Nässjö. Skönt, nu har man inte en blixt som ständigt poppar upp.

Härligt! Tack till Hegethorns för fin service!

MVH
// Henrik J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.