Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt. OmniBounce eller Softbox?

Produkter
(logga in för att koppla)

pixeljolle

Aktiv medlem
Jag är helt novis vad det gäller blixtar men har läst lite på nätet, bl a här på fotosidan. Funderar på skaffa mig en extern blixt. Vill kunna använda den trådlöst.

Eftersom jag använder pentax är det billigare alternativet att jag köper en SIGMA EF-530 Super..

nu e frågan ska jag köpa en omnibounce eller en softbox? vad får jag för skillnad i effekt? Åsikter vid användning.. åsikter om blixtval... allt är välkommet!

någon som kan utreda begreppen "slave" och "master"? gäller det bara när man använder flera blixtar? och om man använder EN trådlös blixt, är den alltid slave eller master?

tacksam för råd och erfarenhet.

/joel
 
Jag skulle börja med en omnibounce och se vad det ger dig, en Softbox har jag aldrig provat på en liten blixt, men den ger troligtvis ett mjukare ljus, precis som en stor Softbox.

Slave och master är precis som du skriver, när du har flera blixtar.. Sätter en på Master och de andra på slave.
Använder du endast en blixt, måste du ha en fjärrutösare på kameran som triggar blixten. Extra tillbehör alltså. Om du ska ha den någon annanstans än på kameran alltså.
 
Skillnaden är att en bouncer sprider ljuset mer medans softbox ger en större ljuskälla som gör att ljuset upplevs som mjukare.


Henrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.