Annons

Blixt och brännviddsfaktor??

Produkter
(logga in för att koppla)

j3n5

Aktiv medlem
Jag funderar på hur det fungerar med olika externa blixtars inställning på digitalkameror med tanke på brännviddsfaktorn. Ärdetta något man måste tänka på eller fixar kamerans automatik detta?
 
Nikons blixtar ställer in zoomhuvudet efter småbildstäckning oavsett vad man har för kamera. Osäker på om detta även gäller den nya SB-800.

Nu ser jag att du kör det andra märket. Har tyvärr ingen koll på om de funkar likadant.
 
Nej, Blixtutlysningen anpassar sig inte efter brännviddsfaktorn. Det man får är ett jämnare resultat, eftersom blixten lyser ut mer än den aktuella bildvinklen. Jag upplever inte detta som något problem på de få blixtbilder jag tar...

Mycket kanske pga. att jag vinklar blixten så fort tillfälle ges.. och då ställer sig blixten på 50mm (Sigmas EF 500 DG Super, förmodligen även Canons EX-blixtar oxå).
 
Är inte detta ett minus då blixtens kraft förhoppningsvis är uträknad efter ett visst avstånd?
 
Jeppe, tänkte fråga en sak, jag har lånat en EF-500 Super, inte DG, och på min Eos 33 vägrar den känna igen custom function - Sync på andra ridån.
Blixten står fint i E-TTL läge och är ordenligt påskruvad och zoomar med och allt annat.

Sedan ställer sig även kameran i 1/60 som synctid i P läge. I manualen står dock att den väljer fritt mellan 1/60 och 1/125.

Så, har du någon aning om varför den väljer 1/60 och varför den inte reagerar på custom function.
Båda funkar fint under inbyggda blixten.
 
Lizard skrev:
Är inte detta ett minus då blixtens kraft förhoppningsvis är uträknad efter ett visst avstånd?

På Canons E-TTL, och antagligen på liknande system för andra märken så ställs blixten in efter hur ljust det blir, inte efter nått avstånd.

om du riktar blixten åt fel håll så smäller den av med allt den kan :)
 
Mazy skrev:
På Canons E-TTL, och antagligen på liknande system för andra märken så ställs blixten in efter hur ljust det blir, inte efter nått avstånd.

Alla TTL blixtar (oavsett märke) fungerar på detta sättet, då TTL står för "Through The Lens", vilket innebär att blixtstyrkan räknas ut genom att det först avfyras en förblixt som kameran använder för att räkna ut rätt blixtexponering.

Dvs, avstånd och vinkling av blixthuvudet spelar mindre roll, då kameran räknar ut exponeringen efter mängden ljus som kommer in genom objektivet.
 
Damocles skrev:
Jeppe, tänkte fråga en sak, jag har lånat en EF-500 Super, inte DG, och på min Eos 33 vägrar den känna igen custom function - Sync på andra ridån.
Blixten står fint i E-TTL läge och är ordenligt påskruvad och zoomar med och allt annat.

Sedan ställer sig även kameran i 1/60 som synctid i P läge. I manualen står dock att den väljer fritt mellan 1/60 och 1/125.

Så, har du någon aning om varför den väljer 1/60 och varför den inte reagerar på custom function.
Båda funkar fint under inbyggda blixten.

Det stämmer det Peter... Av någon underlig anledning (förmodligen för att det är en Sigma ;)) så struntar den i kamerans CF-funktion i det fallet. Du måste sätta blixten i det läget, med hjälp av att trycka på - när den står i normalt läge. Likadant är det om du ställer kameran i 1:sta men blixten i 2:dra.. då löser den ut på 2:dra. Canons blixtar tar hänsyn till kamerans CF-funktioner, så även om t.ex. EX 550 står i andra, men kameran i första så går den efter kamerans inställningar och vice versa.

Angående synctiden så beror det på hur ljust det är. Innomhus väljer den alltid 1/60 för att kunna få in så mycket ljus som möjligt. Prova utomhus, så ser du att den kommer att välja en annan. Min 10D väljer 1/200 utomhus.
 
Fint, fick låna manuelen till blixten igår men har inte hunnit kolla ännu, misstänkte det var nåt sånt dock.

Tack för infon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.