Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt och bländarval vid makrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

thornrose

Medlem
Jag har en Canon EOS 550D samt en blixt, Speedlight 430EX II som jag har fri från kameran med hjälp av en OC-E3 (Off Camera Cord). När jag fotograferar makrobilder vill jag kunna styra skärpedjupet med hjälp av bländaren. Hur jag än då ställer blixten så fungerar den som upplättning och jag får mycket längre exponeringstid än jag vill ha.

Jag har även försökt köra på manuell inställning med f/29 och 1/60 men då blir bilderna kraftigt underexponerade och det känns fortfarande inte som jag får full skjuts i blixten.

Försöker jag göra något som inte går eller gör jag helt enkelt något fel?

Tacksam för all hjälp,
Christer T
 
Om du använder Tamronmakrot så stämmer inte det verkliga bländarvärdet med det som markeras i kameran vid makrotagning.
Det beror på att objektivet blir långt utdraget vid makrofotograferingen och det verkliga bländarvärdet minskar då med uppemot 1-2 steg.
Bländarvärdet stämmer annars när man fotograferar på långt håll (kort utdrag av objektivet)

Prova alltså att öppna objektivet till tex f:8 och ställ då blixten på f:16 (manuellt)
Eller ställ blixtens automatik på + 2 stegs överexponering. Så småningom brukar man hitta rätt.
(vid väldigt små bländare så får man problem med diffraktion och dålig skärpa)

MVH J O
 
Vilket programläge har du ställt kameran på (P, Av, Tv, M)?

Blixtens beteende skiljer sig mellan de olika programmen, M-läget brukar vara flexiblast. Då väljer du önskad bländare och en lagom tid så fyller blixten till normal exponering. För att justera blixten använder du sedan blixtexponeringskompensationen.

Mer om blixtfotografering med Canonkameror finns här: http://photonotes.org/articles/eos-flash/index2.html
 
Vilket programläge har du ställt kameran på (P, Av, Tv, M)?

Blixtens beteende skiljer sig mellan de olika programmen, M-läget brukar vara flexiblast. Då väljer du önskad bländare och en lagom tid så fyller blixten till normal exponering. För att justera blixten använder du sedan blixtexponeringskompensationen.

Mer om blixtfotografering med Canonkameror finns här: http://photonotes.org/articles/eos-flash/index2.html

Jag har använt AV och M. Problemet är att blixten inte, som du skriver "fyller till normal exponering" utan endast ger någon form av "fjutt upplättning". När jag använder AV-läge så blir exponeringstiden densamma oavsett om blixten är inkopplad eller ej. och i M-läge blir bilderna alldeles underexponerade.
 
Om du använder Tamronmakrot så stämmer inte det verkliga bländarvärdet med det som markeras i kameran vid makrotagning.
Det beror på att objektivet blir långt utdraget vid makrofotograferingen och det verkliga bländarvärdet minskar då med uppemot 1-2 steg.
Bländarvärdet stämmer annars när man fotograferar på långt håll (kort utdrag av objektivet)

Prova alltså att öppna objektivet till tex f:8 och ställ då blixten på f:16 (manuellt)
Eller ställ blixtens automatik på + 2 stegs överexponering. Så småningom brukar man hitta rätt.
(vid väldigt små bländare så får man problem med diffraktion och dålig skärpa)

MVH J O

Ja det är Tamron makrot. Ska testa dina tips. tack för hjälpen.
 
Använder du E-TTL, vilket du kan göra om du har en OC-E3, behöver du inte bekymra dig om detta med att den effektiva bländaren ändras när du fokuserar på nära håll. Det gör kameran själv.
En del objektiv ändras inte så mycket, men då sker det genom att de fuskar med brännvidden på nära håll istället.

Om du kör E-TTL på blixten, kameran på M med din önskade bländare och någon slutartid du vill ha, har du sen kollat om blixtens styrka räcker till? Nu har jag inte någon sån blixt som du har, utan 580 EX II, men även på 430 finns det säkert en lampa på blixten som lyser en liten stund efter det att du tog bilden, om blixtljuset var tillräckligt.

Har du bländat ner till en bländare som motsvarar runt f/60 ska det till en jädra massa ljus för att liva upp bilden. Vilket ISO använder du?
Du kan också prova FEL (blixtexponeringslåsning) innan du tar bilden. Då ser du i sökaren om blixten kommer att räcka till.
 
Använder du E-TTL, vilket du kan göra om du har en OC-E3, behöver du inte bekymra dig om detta med att den effektiva bländaren ändras när du fokuserar på nära håll. Det gör kameran själv.
En del objektiv ändras inte så mycket, men då sker det genom att de fuskar med brännvidden på nära håll istället.

Om du kör E-TTL på blixten, kameran på M med din önskade bländare och någon slutartid du vill ha, har du sen kollat om blixtens styrka räcker till? Nu har jag inte någon sån blixt som du har, utan 580 EX II, men även på 430 finns det säkert en lampa på blixten som lyser en liten stund efter det att du tog bilden, om blixtljuset var tillräckligt.

Har du bländat ner till en bländare som motsvarar runt f/60 ska det till en jädra massa ljus för att liva upp bilden. Vilket ISO använder du?
Du kan också prova FEL (blixtexponeringslåsning) innan du tar bilden. Då ser du i sökaren om blixten kommer att räcka till.

Tack Anders,
När jag kör E-TTL på blixten och kameran på "M" med inställt f/29 , 1/60 sek samt ISO 100 så får jag en blixt men bilden blir kraftigt underexponerad, minst 3-4 steg. Då är objektet redan belyst med Metalhalide belysning så det är ganska bra belyst redan utan blixten. M.a.o. det blir en fjuttblixt. Eftersom objektet finns max 50 cm från blixten så borde väl blixten räcka med de inställningarna?

Mvh
Christer T
 
Om du har fotat vid objektivets närgräns, så tappar det två bländarsteg enligt tidningen Fotos test. Den effektiva bländaren blir alltså ca f/58. Det skulle innebära att blixten behöver ett ledtal på minst 29 vid 0,5 m till motivet. Nu tror jag inte att man kan räkna med ledtalet så där vid mycket korta avstånd. Jag har själv fått underexponerade makrobilder när jag uttgått från ledtalet (min kamera saknar TTL). Dessutom brukar bakgrunden bli mörk vid makrofotografering med blixt, även när huvudmotivet är rätt exponerat. Bakgrunden ligger ju oftast betydligt längre bort. Prova med en större bländaröppning och/eller högre ISO-tal.

För att metalhalidebelysningen (Vad är det?) skall synas får du nog använda en längre tid än 1/60 s med så liten bländare som f/58 och ISO 100.

Olle
 
Det blir inte mycket över av blixtens styrka, det är ett som är säkert.
Prova igen och titta på blixtskvallerlampan på blixten, där den visar om den tyckte att blixten räckte till.
Gör den det är det mätningen det är fel på. Gör den inte det får du höja ISO.
 
inbyggda

Använder du E-TTL, vilket du kan göra om du har en OC-E3, behöver du inte bekymra dig om detta med att den effektiva bländaren ändras när du fokuserar på nära håll. Det gör kameran själv.
En del objektiv ändras inte så mycket, men då sker det genom att de fuskar med brännvidden på nära håll istället.

Om du kör E-TTL på blixten, kameran på M med din önskade bländare och någon slutartid du vill ha, har du sen kollat om blixtens styrka räcker till? Nu har jag inte någon sån blixt som du har, utan 580 EX II, men även på 430 finns det säkert en lampa på blixten som lyser en liten stund efter det att du tog bilden, om blixtljuset var tillräckligt.

Har du bländat ner till en bländare som motsvarar runt f/60 ska det till en jädra massa ljus för att liva upp bilden. Vilket ISO använder du?
Du kan också prova FEL (blixtexponeringslåsning) innan du tar bilden. Då ser du i sökaren om blixten kommer att räcka till.

På närgränsen med ISO 200, 1/250 s och bl 64 räcker t.o.m. den inbyggda blixten till mer än väl! Provade precis med samma optik. Han måste ha felinställt ekipaget. Kanske blixtljuskompensation (i kameran) är ställd på underexponering)
Kan ju vara att TTL inte fungerar med anslutningen han har. Sätt blixten på M och prova med olika effektlägen!
 
Hejsan
Jag brukar använda mig av manuella inställningar och
1/250 och ligga mellan f 8 och f 12 eller 13 . Går sällan över pga objektiven presterar sämre då . Lägger jag till mellanringar blir det än mer viktigt att inte ha en för liten bländare .
 
Jag har nu tagit lite bilder med olika inställningar. Enda tillfället då jag får blixten med helt är med kameran i AUTO-läge. Har tagit dessa bilder på lite längre avstånd för att förenkla, ca 50 cm från filmplan.
testbilder
 
Med slutartiden bestämmer du hur mycket av bakgrundsljuset som kommer med.

Att döma av dina bilder så verkar sen bländare 11 och full blixt ge en ganska vettig exponering. Om du istället väljer bländare 29 så kan ju blixten inte ge mer ljus, alltså blir bilden underexponerad. Höj ISO isåfall.
 
Vid vilka bländare kan man räkna med att det sker på mitt Tamron SP di 90 mm 2.8 Macro 1:1?

I photozones recension av objektivet ser man att skärpan börja dala vid f:16.
Det gäller alltså på långt avstånd, över en meter.

Vid makro kan man räkna med att redan vid f:8 eller f:11 så börjar skärpan bli sämre.
Man får alltså överväga vilket som är viktigast, stort skärpedjup eller riktigt bra skärpa.
När diffraktionen blir för kraftig så blir skärpan dålig över hela bilden. Det blir alltså meningslöst att försöka få ett större skärpedjup genom att blända ned för kraftigt.
Om man höftar till det så vid skala 1:1, f:16 så blir den verkliga bländaren ca f:32, där någonstans går gränsen för nedbländning pga diffraktion (beroende på vilken skärpa man är ute efter) Jag försöker oftast att undivika mer nedbländning än till f:11(f:22)


http://www.photozone.de/canon-eos/282-tamron-af-90mm-f28-di-sp-macro-test-report--review?start=1

Det verkar som du är på rätt väg med din test nu.

MVH J O
 
skärpa?

Bilden på biet är beskuren och visas i nära 100 %
Blixt och f:16. Tack vare det skarpa blixtljuset från sidan och uppskärpning så ger bilden ett skarpt intryck trots att upplösningen inte är hög pga diffraktionen. Så ljusets och motivets karaktär är väldigt avgörande för skärpeintrycket.
 

Bilagor

  • 3567_Det.jpg
    3567_Det.jpg
    72 KB · Visningar: 117
Tack för alla bra svar. Att fotografering handlar om kompromisser har jag ju varit medveten om sedan jag började fotografera men sen jag köpte makrot och efter alla klargöranden här så var det värre än jag trodde. :) Jag antar att man till viss del kan köpa sig bättre resultat men då måste man antingen ha större plånbok eller större intresse än vad jag har.

Med de tips jag fått här och vidare exprimenterande kommer jag nog ändå att bli relativt nöjd. Fortsätt gärna fyll på tråden med ytterligare "input".

En kompletterande fråga: Vid den här typen av fotografering, vilket ISO anser ni man kan gå till utan att ge för mycket avkall på färg och skärpa?

Christer Törnros
 
När det gäller ISO så är det i princip samma förhållande som med "vanlig" fotografering.
Oftast är det bruset i bilden som är avgörande för hur högt ISO man väljer när man behöver högre känslighet.
Bränner man på med blixt så blir det ofta lågt ISO.

När det gäller upplättning med blixt i befintligt ljus så blir det lite komplicerat.
Man får väl testa fram bästa kombinationen av ISO, bländarvärde och exponeringstid. Och givetvis hur stark blixten ska vara.

Med en grov generalisering kan man väl tycka att runt 400 ISO är "normalt" men att det sällan är något problem att välja betydligt högre värden.

MVH J O
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar