Annons

Blixt o dunder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag läste om en utlösare för blixtfotografering (att fotografera blixten):
http://lightningtrigger.com/
Den kostar dock 330$.
En hel del pengar om man använder den några gr om året....
Då tänkte jag på en vanlig blixtutlösare kopplad över ett relä/slutare som är kopplad till elektriska fjärr uttaget.
Frågan är om den reagerar på en blixt dagtid?
Eller är det så att den reagerar på det minsta ljusförändring, men ger då en obetydlig "signal"?
 
Kul att det är fler än en själv som har lite halvknäppa idéer. :)

Jag har funderat på en slavtändare till blixt. Tvivlar på att det skulle funka på dagtid men på natten borde den reagera. Undrar om slutningen som utlöser blixten räcker för att utlösa kameran.
 
nicrosoft skrev:
Kul att det är fler än en själv som har lite halvknäppa idéer. :)

Jag har funderat på en slavtändare till blixt. Tvivlar på att det skulle funka på dagtid men på natten borde den reagera. Undrar om slutningen som utlöser blixten räcker för att utlösa kameran.

Bara du (eller iaf kameran) står tillräckligt nära lär det inte vara några problem ;)

Jag körde med ett ND +8 filter på kameran och sedan var det bara att hålla in knappen... Det går åt mååånga kort. Svenska oväder innehåller aldeles för få blixtar!
 
Jo, när jag stog på balkongen i 45minuter i ösregn i bara kalsonger och en tröja i somras började jag fundera på ngn form av utlösare.. :)

Att trycka av med långa slutartider är ju ett sätt som funkar men blixten kommer ju alltid precis när man skall trycka av en ny bild ...
 
Jag har tagit bra blixt bilder med följande recept.
- Stativ
- 20-30 slutartid
- intervall tagning.
- Kort intervall mellan exponeringarna.

Och detta gav mig knappt 100 bilder, varav ca 25 hade blixtar och en handfull var i mina ögon underara. Behöver bara slipa till var jag sätter fokus, alternativt se till att få bättre skärpedjup..
 
Härligt. Körde oxå 30s, kom 3 blixtar på 45 min, den ena under den sekunderna det tog att trycka av igen efter en exponering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.