Advertisement

Annons

Blixt Nikon SB-700 och kamera Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)

sears

Aktiv medlem
Är helt ny på fota med blixt. Har ännu inte heller fått blixten.
En undran är hur jag trådlöst kan aktivera blixten?
I manualen/produktbeskrivningen om SB-700 ska skall man kunna använda den trådlöst.

Mitt mål är att ställa blixten på ett bord vid objektet som skall fotas och sedan fota med
kameran från ett annat ställe.

Hur funkar den trådlösa kopplingen mellan blixten och kameran, man pratar om A och B?
Är det någon radio koppling eller aktiveras SB-700 blixten via annat blixtljus?
Min D500 har ingen inbyggd blixt så då blir det ett problem.

Någon som i så fall har tips på någon radio/trådlös setup att inhandla?


Tack på förhand.
 
SB-700 har stöd för Nikons vanliga CLS och det bygger på IR-ljus som antingen sänds ut med en kompatibel blixt (antingen lös eller inbyggd i kamerahuset) eller med SU-800. Eftersom D500 som sagt inte har någon inbyggd blixt, så behöver du antingen en till blixt med CLS eller en SU-800 att sätta i blixtskon. Observera att det finns blixtar (t ex den äldre SB-600) som inte kan vara "master", dvs styra andra.

Sedan finns det ju olika radiolösningar o dyl som man monterar på blixten. Om du inte ska ha blixten så långt bort och inte behöver röra dig så kan du ha en kabel mellan kameran och blixten också.
 
Trådlösa utlösare:
tex pocketwizard
billigare alternativ yoougno 622 N

D5 & D500 har väl annars inbyggd trådlös utlösare om jag kommer ihåg rätt. Men än så länge är det väl bara SB5000 som reagerar på den.
Jag gissar att 3part likt Yougno just nu testar för fullt för att skapa ngt kompatibelt med det nya systemet. Med tanke på priset på SB5000 så finns det en rejäl marginal att hämta för 3part om de bara kan klura ut signalsystemet.
 
D5 & D500 har väl annars inbyggd trådlös utlösare om jag kommer ihåg rätt. Men än så länge är det väl bara SB5000 som reagerar på den.

Nej, inte inbyggd. Du använder den lösa radiosändaren WR-R10. Men det är som du säger enbart SB-5000 som kan styras på det sättet.

Till trådskaparen:
Enklaste sättet att styra en SB-700 är att skaffa en SB-700 till, det skadar hur som helst aldrig med två blixtar :)

Ett alternativ är att skaffa en SB-800 extra istället, det är en utmärkt blixt, men gränssnittet för att göra inställningar är mycket sämre än i SB-700. Men ställer du bara in den på att vara fjärrblixt så kan du sedan i fortsättningen fjärrstyra den från din SB-700 (och dess trevligare gränssnitt).
 
Nej, inte inbyggd. Du använder den lösa radiosändaren WR-R10. Men det är som du säger enbart SB-5000 som kan styras på det sättet.
Jag har aldrig sett att du har fel tidigare när det gäller liknande detaljer så jag litar på dig.
O då gissar jag att det är en WR-R10 som dyker upp i reklamfilmen för D500 på Nikon.se, ca 1,5 minut in i filmen. Jag trodde de menade att den är inbyggd.
 
Jag har aldrig sett att du har fel tidigare när det gäller liknande detaljer så jag litar på dig.
O då gissar jag att det är en WR-R10 som dyker upp i reklamfilmen för D500 på Nikon.se, ca 1,5 minut in i filmen. Jag trodde de menade att den är inbyggd.

Jag har testat SB-5000 (testet är med i FSM nr 6/2016) och kollat upp ganska noga vad som gäller.

För mig är de obegripligt att man inte byggt in både sändare och mottagare i SB-5000 så en sådan blixt kan radiostyra en annan, då hade ju alla Nikon-kameror kunnat dra nytta av radiotekniken ... (dvs så som Canon gjort med sina radiostyrda blixtar). Kanske kommer det en SB-7000 eller så senare med den förmågan, men den nuvarande lösningen känns inte helt genomtänkt.
 
Jag funderade lite till.
Så det fungerar precis som vilket radiosystem som helst?
Förutom att 5000 är kyld o troligtvis mer robust än tex yongnuo.
 
Jag har testat SB-5000 (testet är med i FSM nr 6/2016) och kollat upp ganska noga vad som gäller.

För mig är de obegripligt att man inte byggt in både sändare och mottagare i SB-5000 så en sådan blixt kan radiostyra en annan, då hade ju alla Nikon-kameror kunnat dra nytta av radiotekniken ... (dvs så som Canon gjort med sina radiostyrda blixtar). Kanske kommer det en SB-7000 eller så senare med den förmågan, men den nuvarande lösningen känns inte helt genomtänkt.

Håller med, och även märkligt/dumt att inte alla nya Nikonhus, som D5 och D500, fått inbyggd radiostyrning direkt i husen.
 
Fast den biten kan jag förstå bättre.
Alla typer av sändare inducerar elektriska strömmar. Huset är iofs metall o borde skapa en Farradays bur. Men ngn form av brus skapar det gissningsvis. O det påverkar i sin tur bildkvalité.

De drar ström.

Men i princip håller jag med dig.
Kanske nästa generation D6.... D600
 
Fast den biten kan jag förstå bättre.
Alla typer av sändare inducerar elektriska strömmar. Huset är iofs metall o borde skapa en Farradays bur. Men ngn form av brus skapar det gissningsvis. O det påverkar i sin tur bildkvalité.

De drar ström.

Men i princip håller jag med dig.
Kanske nästa generation D6.... D600

Brus är nog inget stort problem, vi talat trots allt om väldigt små effekter här.

Jag pratade wifi med en tekniker hos ett annat kameraföretag på Photokina som påpekade att många kraftigt underskattar de fenomen man kan få när man bygger in radiosändare i kameror utan att ha en utstickande klump någonstans. Han påpekade bland att det är väldigt lätt att åstadkomma "blinda vinklar" där radiosignalen inte fungerar när man bygger in en antenn som ju då hamnar nära metalldelar i kameran. Att bygga in en antenn innebär ofta en överraskande stor omdesign av kamerahuset.

Men jag misstänker också att i på sikt kommer se inbyggd radio i kamerorna, dels då wifi/Bluetooth för korta avstånd, men det är inte heller otänkbart att man bygger in radiobaserad blixtstyrning, i alla fall i de kameror som saknar inbyggd blixt.
 
Jag pratade wifi med en tekniker hos ett annat kameraföretag på Photokina som påpekade att många kraftigt underskattar de fenomen man kan få när man bygger in radiosändare i kameror utan att ha en utstickande klump någonstans. Han påpekade bland att det är väldigt lätt att åstadkomma "blinda vinklar" där radiosignalen inte fungerar när man bygger in en antenn som ju då hamnar nära metalldelar i kameran. Att bygga in en antenn innebär ofta en överraskande stor omdesign av kamerahuset.

Det problemet löser man på samma sätt som man gjorde med WV-lan kort på den tiden man behövde ett sådant för att få trådlöst nät i datorn; En extern kontakt för antenn. Utan antenn, vanlig rudimentär WiFi. Med antenn, bättre förstärkning eller bättre runtomkring-täckning beroende på vilken sort man väljer. När jag har min kamera med WU-1b monterad på en sju meter hög mast saknar jag verkligen möjligheten att montera en riktantenn.
 
ANNONS